مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,475
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

881
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد راه کارهای موثر بر توانمندسازی ایشان و تدوین پرسشنامه ای ساختارمند

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 38

چکیده

 مقدمه: به منظور فهم فرایند توانمندسازی اعضای هیات علمی و افزایش ظرفیت دانشگاه در ایجاد جوی توانمند, بررسی راه کارها و عوامل تاثیرگذار بر توانمندی ایشان ضروری می نمود. بنابراین, پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی این عوامل, انجام و از این رهگذر به تهیه پرسشنامه ای ساختارمند برای ارزیابی توانمندسازی هیات علمی یک دانشکده یا دانشگاه رهنمون خواهد شد.روش ها: در مطالعه ای توصیفی-تحلیلی با روش نمونه گیری در دسترس مبتنی بر هدف, دیدگاه 53 عضو هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و جهرم, بررسی شد. ابتدا, از طریق مستندات موجود و همچنین نظر خبرگان, لیست اولیه راه کارها تهیه و روا و سپس, پرسشنامه در مقیاس 5 درجه ای لیکرت تدوین و پایا گردید (0.85=آلفای کرونباخ) و در اختیار افراد مورد پژوهش گذارده شد. از تحلیل عامل اکتشافی جهت تعیین ساختار زیربنایی پرسشنامه و برای ارزیابی کفایت تعداد نمونه و تناسب تحلیل برای شناسایی ساختار به ترتیب از شاخص KOM و آزمون بارتلت استفاده شد. برای محاسبه میانگین رتبه نظرات از نتیجه فرعی آزمون فریدمن استفاده گردید.نتایج: متغیرهای «مشارکت دهی در فعالیت ها», «پاداش متناسب با پیشرفت کاری», و «پاداش به نوآوری ها» با میانگین رتبه به ترتیب 17.68, 16.79 و 16.42, دارای بیشترین تاثیر و سیستم ارزشیابی عملکرد از طرف دانشجویان (میانگین رتبه: 9.86) و گروه آموزشی مرتبط (میانگین رتبه: 7.7) دارای کم ترین تاثیر بودند. نتایج تحلیل بارتلت و اندازه گیری مقدار شاخص KOM نشان داد که داده های موجود برای تحلیل مناسب هستند. 9 عامل دارای مقدار ویژه بیش از یک شدند که در مجموع, 74.5% از کل واریانس متغیرها را تبیین کردند.نتیجه گیری: راه کارهای متعددی در توانمندی اعضای هیات علمی در محیط کار ضروری هستند که از آن جمله می توان دسترسی به فرصت ها, اطلاعات, حمایت و پشتیبانی و منابع را نام برد. انگیزش موثر به همراه احساس ارزشمندی و اثربخشی می تواند مسیر توانمندی را تسهیل کند؛ که در این زمینه مدیریتی کارآمد و مبتنی بر اصول دموکراتیک و مشارکت می تواند بسیار راه گشا باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی، ابراهیم، دهقانی، علی، و بهارلو، رسول. (1392). دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد راه کارهای موثر بر توانمندسازی ایشان و تدوین پرسشنامه ای ساختارمند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(1 (پیاپی 51))، 29-38. SID. https://sid.ir/paper/59320/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی ابراهیم، دهقانی علی، بهارلو رسول. دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد راه کارهای موثر بر توانمندسازی ایشان و تدوین پرسشنامه ای ساختارمند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1392؛13(1 (پیاپی 51)):29-38. Available from: https://sid.ir/paper/59320/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم رحیمی، علی دهقانی، و رسول بهارلو، “دیدگاه اعضای هیات علمی در مورد راه کارهای موثر بر توانمندسازی ایشان و تدوین پرسشنامه ای ساختارمند،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 1 (پیاپی 51)، pp. 29–38، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59320/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button