مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,082
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

900
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه روش آموزشی مساله محور با روش استاد محور در تدریس بیوشیمی متابولیسم

صفحات

 صفحه شروع 1318 | صفحه پایان 1325

چکیده

 مقدمه: با توجه به ضرورت و اهمیت درس بیوشیمی برای دانشجویان علوم پزشکی و نیاز به فراگیری عمیق و ماندگار و ایجاد علاقه و انگیزه برای یادگیری آن در این دانشجویان, مطالعه حاضر به بررسی کاربرد روش مبتنی بر حل مساله و مقایسه آن با روش سنتی تدریس به صورت سخنرانی استاد مدار در این درس پرداخته است.روش ها: دراین مطالعه نیمه تجربی که برای تدریس درس بیوشیمی متابولیسم انجام گرفت, تعداد 43 نفر از دانشجویان ترم دو کارشناسی تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمسال اول سال تحصیلی 1390, شرکت کردند. بدین منظور ابتدا دانشجویان در مورد روش آموزش مبتنی بر حل مساله توجیه شدند و سپس در گروه هایی قرار گرفتند تا بتوانند در مورد مساله مطرح شده که مبحث درسی پنتوز فسفات بود, به تحقیق و مطالعه گروهی بپردازند. ارزیابی ها همچنین به وسیله پرسشنامه هایی که پایایی آنها تایید شده بود و سوالات آن در سه حیطه انگیزه و علاقه, یادگیری و مشارکت در کار گروهی تقسیم بندی شده و توسط دانشجویان تکمیل شده بودند و همچنین به وسیله یک آزمون, مشتمل بر دو نوع سوالات مربوط به بخش تدریس به روش سنتی و سوالات مربوط به بخش مساله محور, انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها به روش t-test و مربع کا انجام گرفت.نتایج: 83.7 درصد از دانشجویان مورد بررسی, بیوشیمی را به عنوان یکی از مهم ترین و ضروری ترین دروس در رشته تحصیلی خود می دانستند. میزان رضایت مندی دانشجویان در استفاده از روش های تدریس متنوع در یادگیری بهتر و موثر این درس, برابر با 88.4 درصد بود. میزان رضایتمندی دانشجویان از روش مساله محور برابر با 66.7 درصد بود و میانگین و انحراف معیار در هر یک از سه حیطه انگیزه و علاقه (16±66), یادگیری (16±68) و مشارکت در کار گروهی (17±70) به دست آمد. اما از مقایسه میانگین نمرات سوالات آزمون مربوط به بخش تدریس شده به روش سنتی با سوالات مربوط به بخش مورد بررسی, اختلاف معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: 83.7 درصد دانشجویان, اهمیت و بنیادی بودن این درس را تایید کرده اند بنابراین یادگیری ماندگار و تفهیمی و ایجاد انگیزه برای فراگیری آن در دانشجویان وابسته ضروری خواهد بود. 88.4 درصد دانشجویان با این نظریه که روش های متنوع تدریس, یک ضرورت است, موافق بوده اند. نتایج حاکی از آن است که استفاده از روش مبتنی بر حل مساله در ایجاد و افزایش انگیزه و علاقه دانشجویان به درس بیوشیمی و یادگیری عمیق تر آن موثر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عطایی، نگار، و پنجه پور، مجتبی. (1390). مقایسه روش آموزشی مساله محور با روش استاد محور در تدریس بیوشیمی متابولیسم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(9 (پیاپی 38) (ویژه نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت))، 1318-1325. SID. https://sid.ir/paper/59348/fa

    Vancouver: کپی

    عطایی نگار، پنجه پور مجتبی. مقایسه روش آموزشی مساله محور با روش استاد محور در تدریس بیوشیمی متابولیسم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1390؛11(9 (پیاپی 38) (ویژه نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت)):1318-1325. Available from: https://sid.ir/paper/59348/fa

    IEEE: کپی

    نگار عطایی، و مجتبی پنجه پور، “مقایسه روش آموزشی مساله محور با روش استاد محور در تدریس بیوشیمی متابولیسم،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 11، no. 9 (پیاپی 38) (ویژه نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت)، pp. 1318–1325، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59348/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button