مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,950
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

757
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد وب کوئست در آموزش علوم پزشکی (مقاله مروری)

صفحات

 صفحه شروع 353 | صفحه پایان 363

چکیده

 مقدمه: امروزه شیوه های نوین آموزش و تربیت نیروی متخصص در حرف پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. در این نوشته, وب کوئست (WebQuest) به عنوان شیوه ای جدید از آموزش مبتنی بر پویش (inquiry based learning) برای یافتن پاسخ سوالات با دسترسی منابع عمدتا اینترنتی, معرفی شده و کاربرد آن در آموزش علوم پزشکی, و به ویژه آموزش پرستاری تشریح می گردد.روش ها: جهت دستیابی به مقالات مرتبط با موضوع وب کوئست, از جستجوی الکترونیک در بانک های اطلاعاتی معروف از جمله PubMed, Google Scholar, Science Direct, Nursing Consult, CINAHL, Web of Knowledge با کلیدواژه های مرتبط با webquest استفاده گردید. مقالات مرتبط با وب کوئست در علوم پزشکی بسیار محدود بود و در ایران مقاله پژوهشی یافت نشد.نتایج: وب کوئست, شیوه ای نوآورانه, یادگیرنده- محور, و مبتنی بر فعالیت هایی توام با تلاش و پویش جهت یادگیری است که از فن آوری رایانه برای درگیر ساختن و برانگیختن یادگیرندگان به شکل انفرادی یا مشارکتی در جهت جستجو, تحلیل و ترکیب داده ها و با هدف ساختن دانش یا معنای جدید بهره می برد. وب کوئست ها به عنوان یک شیوه آموزشی یادگیرنده-محور, مهارت های شناختی در سطوح بالا از جمله تجزیه, ترکیب, ارزشیابی و قضاوت, تفکر انتقادی, روحیه جستجوگری و حل مساله را تسهیل نموده و ارتقا می بخشند. وب کوئست ها بر اساس ایده جستجو و تحقیق و نیز نظریه سازنده گرایی, یادگیرندگان را در یادگیری مشارکتی و پروژه های گروهی درگیر می سازند. علاوه بر این, ارتباطی قوی بین وب کوئست ها و تکنیک های چندرسانه ای وجود دارد که فرصت های مهمی برای استفاده از منابع اینترنتی در آموزش و یاددهی فراهم می کند.نتیجه گیری: در کشور ما مفهوم وب کوئست, نه تنها در آموزش و پرورش عمومی, بلکه در آموزش های دانشگاهی و به خصوص در علوم پزشکی مفهومی ناشناخته است. معرفی این شیوه نوین آموزشی در حوزه علوم پزشکی که بنیادهای آن بر رویکردهای نوین یادگیری یاددهی استوار است می تواند دریچه ای تازه بگشاید و یادگیرندگان را در این رشته ها به یادگیری های موثرتر, عمیق تر و پایدارتر تشویق نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی مونقی، حسین، و آرمات، محمدرضا. (1392). کاربرد وب کوئست در آموزش علوم پزشکی (مقاله مروری). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(5 (پیاپی 55))، 353-363. SID. https://sid.ir/paper/59413/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی مونقی حسین، آرمات محمدرضا. کاربرد وب کوئست در آموزش علوم پزشکی (مقاله مروری). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1392؛13(5 (پیاپی 55)):353-363. Available from: https://sid.ir/paper/59413/fa

    IEEE: کپی

    حسین کریمی مونقی، و محمدرضا آرمات، “کاربرد وب کوئست در آموزش علوم پزشکی (مقاله مروری)،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 5 (پیاپی 55)، pp. 353–363، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59413/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا