مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

995
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

868
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه یادگیری تفسیر الکتروکاردیوگرام با دو روش «وب کوئست» و سخنرانی در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 62 | صفحه پایان 69

چکیده

 مقدمه: کاستی های روش های سنتی تدریس, پیشرفت های فنی و اقتضائات دنیای امروز, لزوم رویکردهای جدیدی به آموزش را ایجاب کرده است. وب کوئست نوعی یادگیری اینترنتی مبتنی بر کاوشگری است که طی آن, تمام یا بعضی از اطلاعاتی که فراگیر با آنها تعامل برقرار می سازد از منابع اینترنتی به دست می آیند. این پژوهش با هدف مقایسه اثرات دو روش آموزشی سخنرانی و «وب کوئست» در یادگیری دانشجویان پرستاری انجام شده است.روش: این مطالعه مداخله ای و نیمه تجربی بر روی دانشجویان ترم ششم کارشناسی پیوسته پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز در سال 1388 انجام شد. کلیه دانشجویان ترم ششم پرستاری (42 نفر) به طور تصادفی طبقه ای در دو گروه 21 نفره تقسیم شدند. محتوای آموزشی شامل تشخیص و درمان اختلالات ریتم قلبی برای گروه کنترل در 4 جلسه به روش معمول سخنرانی و در گروه تجربی به صورت 5 مرحله فعالیت به روش وب کوئستی ارایه گردید. قبل از مداخله آموزشی و 2 هفته پس از آن با استفاده از دو آزمون شناختی پیشین و پسین وضعیت یادگیری دانشجویان با همدیگر مقایسه شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.11.5 انجام شد. روابط بین متغیرها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل و تی زوج صورت گرفت. سطح معناداری 0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: نتایج حاصله نشان داد بین میانگین نمرات دانشجویان هر دو گروه در پیش آزمون تفاوت معناداری وجود ندارد. پس از مداخله آموزشی تفاوت معناداری بین میانگین نمرات در هر دو گروه نسبت به قبل از مداخله مشاهده شد. علاوه بر این آزمون آماری تی مستقل نشان داد بین میانگین نمره یادگیری دانشجویان شرکت کننده در گروه آزمایشی (وب کوئست) و گرو شاهد (سخنرانی) تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین دانشجویان شرکت کننده در روش وب کوئست نسبت به همتایان خود در گروه روش سنتی سخنرانی کلاسی, یادگیری بیشتری داشتند.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که روش وب کوئست و سخنرانی هر دو سبب افزایش دانش فراگیران در حیطه شناخت ریتم های قلبی و آشنایی با اختلالات آن شد. اما یادگیری از طریق وب کوئست از روش سخنرانی بیشتر بوده است. نتایج این پژوهش به در آموزش پرستاری و ضمن خدمت کارکنان حرف سلامت کاربرد دارد و زمینه ای برای جایگزینی روش های قدیمی و کم تاثیر تدریس با روش های فعال و نوین آموزشی فراهم می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی، سیدسعید، حقگو، مهران، کاوه، محمدحسین، و منصوری، پریسا. (1391). مقایسه یادگیری تفسیر الکتروکاردیوگرام با دو روش «وب کوئست» و سخنرانی در دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری، 1(2)، 62-69. SID. https://sid.ir/paper/238201/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی سیدسعید، حقگو مهران، کاوه محمدحسین، منصوری پریسا. مقایسه یادگیری تفسیر الکتروکاردیوگرام با دو روش «وب کوئست» و سخنرانی در دانشجویان پرستاری. آموزش پرستاری[Internet]. 1391؛1(2):62-69. Available from: https://sid.ir/paper/238201/fa

    IEEE: کپی

    سیدسعید نجفی، مهران حقگو، محمدحسین کاوه، و پریسا منصوری، “مقایسه یادگیری تفسیر الکتروکاردیوگرام با دو روش «وب کوئست» و سخنرانی در دانشجویان پرستاری،” آموزش پرستاری، vol. 1، no. 2، pp. 62–69، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238201/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button