Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,185
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

758
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط بین اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و اختلالات همراه در دانش آموزان ابتدایی ناحیه یک اراک

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 59

چکیده

 مقدمه: هدف از این پژوهش مقایسه میزان شیوع سه نوع اختلال نقص توجه, بیش فعالی - تکانشگری و نوع ترکیبی و اختلالات همراه آن در دانش آموزان دختر و پسر ابتدایی شهرستان اراک بود.روش کار: این مطالعه یک مطالعه تحلیلی – توصیفی است که بر روی 2000 نفر (960 دختر, 1040 پسر) از دانش آموزان مشغول به تحصیل ناحیه یک آموزش و پرورش شهرستان اراک در سال تحصیلی 89-1388 انجام شده است. ابتدا با انجام آزمون هوشی ریون و پرسشنامه 48 سوالی والدین و معلمین کانرز, اثبات وجود هر یک از اختلالات فوق بررسی شد و پرسشنامه K-SADS E (پرسشنامه اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنیا کودکان) و اطلاعات جمعیت شناختی برای هر کدام از واحدهای تحت مطالعه تکمیل شد. داده ها را با استفاده از نرم افزار SPSS 18 و به کارگیری آزمون کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: بر اساس نتایج بدست آمده, اختلالات نقص توجه, بیش فعالی و تکانشگری و یا نوع ترکیبی به ترتیب 2.2%, 3.5% و 2.7% بودند. در گروه سنی بین 7 تا 11 ساله فراوانی شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی - تکانشگری کاهش اما بروز نوع ترکیبی آن با افزایش سن افزایش داشت که در اختلال ترکیبی این تفاوت معنی دار بود (P<0.05). اما بین همبودی ADHD و اختلالات همراه (سلوک, بی اختیاری ادرار, افسردگی, سایکوز, مانیک, وسواس فکری-عملی, بی اعتنایی مقابله ای, تیک و فوبی اجتماعی) تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: شیوع سه نوع اختلال نقص توجه/بیش فعالی بر اساس سن و جنس متفاوت بوده و بین همبودی اختلال ADHD و اختلالات همراه تفاوت معنی داری وجود نداشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، بهمن، ابراهیمی، سمیه، و مرادی، شیرین. (1391). ارتباط بین اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و اختلالات همراه در دانش آموزان ابتدایی ناحیه یک اراک. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، 16(1)، 49-59. SID. https://sid.ir/paper/60259/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی بهمن، ابراهیمی سمیه، مرادی شیرین. ارتباط بین اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و اختلالات همراه در دانش آموزان ابتدایی ناحیه یک اراک. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)[Internet]. 1391؛16(1):49-59. Available from: https://sid.ir/paper/60259/fa

    IEEE: کپی

    بهمن صالحی، سمیه ابراهیمی، و شیرین مرادی، “ارتباط بین اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و اختلالات همراه در دانش آموزان ابتدایی ناحیه یک اراک،” مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، vol. 16، no. 1، pp. 49–59، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/60259/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا