مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,098
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

605
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بکارگیری برنامه مشارکتی- آموزشی براساس الگوی پرسید به منظور ارتقا احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 31

چکیده

 مقدمه: آسیب پذیری دانشجویان به ویژه شاغلین به تحصیل در رشته های علوم پزشکی در مقابل موقعیت ها و مشکلات مختلف می تواند بطور خاص بر سلامت روانی آنها اثرگذار باشد. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بکارگیری یک برنامه مشارکتی- مهارتی براساس الگوی پرسید به منظور ارتقای احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی گناباد و بیرجند در مدت دو سال انجام شد.روش کار: مطالعه حاضر یک تحقیق تجربی براساس الگوی پرسید بود که 154 دانشجو به صورت تصادفی برای گروههای آزمون و شاهد انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های عوامل مستعد کننده, قادر کننده و تقویت کننده, احترام به خود روزنبرگ و GHQ-28 استفاده شد. برنامه مداخله به شیوه بحث گروهی متمرکز و درقالب مهارتهای زندگی منتخب طراحی و اجرا شد و پس از پایان جلسات برنامه ریزی شده در هر دو گروه به طور مجزا برآورد و مقایسه گردید. داده های استخراج شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در قالب نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.نتایج: بررسی یافته ها نشان داد که عوامل مستعدکننده, عوامل قادر کننده و تقویت کننده, احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد بعد از مداخله تفاوت معنی داری داشتند. بطوری که پس از مداخله متغیرهای بهداشت روان (P<0.0001), احترام به خود (P<0.001), عوامل مستعد کننده (P<0.01) و عوامل قادر کننده و تقویت کننده (P<0.02) بین گروههای آزمون و شاهد تفاوت معنی داری نشان دادند.نتیجه گیری: این نتایج خاطر نشان می کنند که برنامه ریزی به صورت آموزش مهارت های زندگی منتخب و براساس الگوی پرسید موجب مشارکت و توانمندسازی در راستای ارتقای احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مشکی، مهدی، غفرانی پور، فضل اله، آزادفلاح، پرویز، و حاجی زاده، ابراهیم. (1389). بکارگیری برنامه مشارکتی- آموزشی براساس الگوی پرسید به منظور ارتقا احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، 14(1)، 22-31. SID. https://sid.ir/paper/60682/fa

    Vancouver: کپی

    مشکی مهدی، غفرانی پور فضل اله، آزادفلاح پرویز، حاجی زاده ابراهیم. بکارگیری برنامه مشارکتی- آموزشی براساس الگوی پرسید به منظور ارتقا احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان. مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)[Internet]. 1389؛14(1):22-31. Available from: https://sid.ir/paper/60682/fa

    IEEE: کپی

    مهدی مشکی، فضل اله غفرانی پور، پرویز آزادفلاح، و ابراهیم حاجی زاده، “بکارگیری برنامه مشارکتی- آموزشی براساس الگوی پرسید به منظور ارتقا احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان،” مجله پزشکی هرمزگان (MEDICAL JOURNAL OF HORMOZGAN UNIVERSITY)، vol. 14، no. 1، pp. 22–31، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/60682/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button