مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,553
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,305
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

وضعیت سهم مشارکت دانشگاه ها در بازنگری برنامه های درسی مصوب شورای عالی برنامه ریزی

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 93

چکیده

 برنامه ‎های درسی یکی از عناصر اصلی و مهم ارتقای کیفیت آموزش ‎عالی و تناسب نگرش, دانش و مهارت دانش آموختگان دانشگاه ها با آخرین دستاوردهای علمی, فناوری و نیاز بازار‎کار است. از این رو, بازنگری برنامه ‎های درسی رشته‎ های تحصیلی و روزآمد کردن آنها همواره مورد توجه بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سهم بازنگری برنامه ‎های درسی رشته های تحصیلی دانشگا‎ه ها طی برنامه سوم توسعه اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی و سیاسی کشور (83-1379) انجام شده است. روش شناسی تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی (کیفی) است و جامعه آماری آن شامل 31 دانشگاه می شود که بازنگری برنامه درسی به آنها واگذار شده است. برای جمع ‎آوری اطلاعات از چک لیستهای محقق ساخته و مصاحبه نیمه ساختارمند و برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخصهای آمار توصیفی استفاده شده است. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که 1. سهم واگذاری بازنگری برنامه درسی دانشگاه های دارای هیات ممیزه بیشتر است؛ 2. بیشترین سهم واگذاری بازنگری برنامه درسی به گروه علوم انسانی و کمترین سهم به گروه هنر تعلق دارد؛ 3. بیشترین سهم واگذاری بازنگری برنامه درسی به دوره کارشناسی و کمترین سهم مربوط به دوره دکتری است؛ 4. بیشترین سهم واگذاری بازنگری برنامه درسی به دانشگاههای مستقر در تهران به ویژه دانشگاه تهران تعلق دارد؛ 5. نبود زیرساختهای مناسب, کمبود نیروهای متخصص و کارآمد در حوزه برنامه ‎ریزی درسی, عدم رعایت اصول علمی در مراحل مختلف برنامه ‎ریزی درسی, کمبود منابع مالی, نبود الگو یا راهنمای عملی برای برنامه‎ ریزی درسی دانشگاهی و نبود الگوی فرایند نظارت و ارزیابی, قرائت حداقلی از برنامه‎ های درسی, مقاومت برخی از اعضای هیات علمی در مقابل تغییر برنامه درسی, عدم سازگاری روح واگذاری اختیارات با آزمون متمرکز دوره‎ های کارشناسی ‎ارشد و نداشتن انگیزه اعضای هیات علمی برای مشارکت از جمله مشکلات دانشگاه ها در خصوص فرایند بازنگری و تدوین برنامه های درسی دانشگاهی است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نوروززاده، رضا، محمودی، رضا، فتحی واجارگاه، کوروش، و نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1385). وضعیت سهم مشارکت دانشگاه ها در بازنگری برنامه های درسی مصوب شورای عالی برنامه ریزی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 12(4 (42))، 71-93. SID. https://sid.ir/paper/67878/fa

Vancouver: کپی

نوروززاده رضا، محمودی رضا، فتحی واجارگاه کوروش، نوه ابراهیم عبدالرحیم. وضعیت سهم مشارکت دانشگاه ها در بازنگری برنامه های درسی مصوب شورای عالی برنامه ریزی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1385؛12(4 (42)):71-93. Available from: https://sid.ir/paper/67878/fa

IEEE: کپی

رضا نوروززاده، رضا محمودی، کوروش فتحی واجارگاه، و عبدالرحیم نوه ابراهیم، “وضعیت سهم مشارکت دانشگاه ها در بازنگری برنامه های درسی مصوب شورای عالی برنامه ریزی،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 12، no. 4 (42)، pp. 71–93، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67878/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button