Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,378
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای تأثیر الگوهای صوتی بزرگسالان و ویژگیهای شخصیتی آنان در تصویر سازی ذهنی کودکان نابینا و بینا

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 86

چکیده

 تحقیق حاضر مقایسه تأثیر الگوهای صوتی بزرگسالان و ویژگیهای شخصیتی آنان را در تصویر سازی ذهنی کودکان نابینا و بینا مورد بررسی قرار داده است. نمونه های تحقیق 60 نفر از دانش آموزان پسر در سن 11 تا 12 در پایه پنجم ابتدایی سال 78- 1377 (30 نفر نابینایان آموزشگاه ابابصیر اصفهان و 30 نفر بینا از مدارس همجوار) بوده اند. برای جمع آوری اطلاعات در مراحل مختلف تحقیق از پرسشنامه شانزده عاملی شخصیت کتل برای بزرگسالان, پرسشنامه خود ساخته مبتنی بر عوامل شانزده گانه شخصیتی کتل و پاره ای از ویژگیهای فیزیکی, نوار ضبط صوت و نوار ویدیویی استفاده شده است. آزمودنیها, پس از گزینش تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم و براساس ویژگیهای سنی, وضعیت اقتصادی - اجتماعی, پایه تحصیلی و معدل درسی همترازسازی شده اند. در وهله اول, صدا و تصویر 10 معلم به طور جداگانه در حین گفتن ملا از یک متن واحد معین ضبط شد و سپس توسط پرسشنامه 16 عاملی شخصیتی کتل, عوامل شخصیتی آنها استخراج گردید. بدین ترتیب از میان آنها, 6 معلم که نمرات آنان در برخی از عوامل شخصیتی (عاطفی) بالاتر و پایین تر از میانگین بود, در نظر گرفته شدند. در وهله دوم, یک بار تمام آزمودنیهای نابینا و بینا در معرض شنیدن الگوهای صوتی و یک بار دیگر به منظور کنترل تصاویر ذهنی, فقط آزمودنیهای بینا در معرض دیدن تصویر صاحبان صوت قرار گرفتند. داده های به دست آمده توسط آزمونهای همبستگی پیرسن, تحلیل واریانس یکطرفه, توکی و تحلیل گرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرقتند. یافته ها نشان می دهند: تأثیر الگوهای صوتی بزرگسالان و ویژگیهای شخصیتی آنان در تصویرسازی ذهنی نابینایان و بینایان متفاوت است. کودکان بینا و نابینا در تصویرسازی ذهنی, تابع یک الگوی واحد نیستند, بدین معنا که کودکان نابینا ارتجالاً از حس شنوایی (تمرکز شنیداری") و کودکان بینا از حس بینایی بهره می جویند و این تأثیر بیشتر متوجه عوامل عاطفی شخصیت همچون A(گرمی), E(تسلط), F(سرزندگی), I(حساسیت), L(خوش بینی), H(جسارت), O(اعتماد به خود), Q4(تنش) است. به علاوه بین تصاویر ذهنی کودکان بینا و نابینا از سایر عوامل, یعنی B(هوش), C(پایداری هیجانی), G (اخلاقی), M(عمل گرایی), N(ملاحظه کاری), Q1(محافظه کاری), Q2(متکی به خود), Q3(خود نظم دهی) تفاوت مشاهده نشد. همچنین تجسمات ذهنی بینایان با دیدن تصویر صاحبان صوت در مقایسه با نابینایان با شنیدن لحن صدای بزرگسالان از ویژگیهای فیزیکی, قد, وزن, سن, زیبایی برتر و منطبق بر واقعیت است. در خاتمه, معلوم گردید تصاویر ذهنی خوشایند نابینایان از الگوهای صوتی بزرگسالان به 8 عامل (عاطفی) فوق الذکر در آنان مربوط است که این امر خود نشان می دهد بین تصاویر ذهنی خوشایند نابینایان با پاره ای از مؤلفه ای عاطفی بزرگسالان - به واسطه شنیدن الگوهای صوتی آنها - رابطه معنا داری وجود دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شریفی درآمدی، پرویز، و افروز، غلامعلی. (1379). بررسی مقایسه ای تأثیر الگوهای صوتی بزرگسالان و ویژگیهای شخصیتی آنان در تصویر سازی ذهنی کودکان نابینا و بینا. مدرس علوم انسانی، 4(2 (پیاپی 15))، 63-86. SID. https://sid.ir/paper/6788/fa

Vancouver: کپی

شریفی درآمدی پرویز، افروز غلامعلی. بررسی مقایسه ای تأثیر الگوهای صوتی بزرگسالان و ویژگیهای شخصیتی آنان در تصویر سازی ذهنی کودکان نابینا و بینا. مدرس علوم انسانی[Internet]. 1379؛4(2 (پیاپی 15)):63-86. Available from: https://sid.ir/paper/6788/fa

IEEE: کپی

پرویز شریفی درآمدی، و غلامعلی افروز، “بررسی مقایسه ای تأثیر الگوهای صوتی بزرگسالان و ویژگیهای شخصیتی آنان در تصویر سازی ذهنی کودکان نابینا و بینا،” مدرس علوم انسانی، vol. 4، no. 2 (پیاپی 15)، pp. 63–86، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/6788/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا