مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,635
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

808
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

9

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین نشانگرهای تدریس اثربخش در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و میزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 54

چکیده

 اهدف از نگارش این مقاله تبیین نشانگرهای تدریس اثربخش در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تعیین میزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان است. نشانگرهای تدریس اثربخش در پنج مقوله طراحی و تدوین درس, ارایه درس,  مدیریت کلاس,  روابط انسانی و ارزشیابی عملکرد تحصیلی دانشجویان بررسی شده که به دلیل گستردگی, در این مقاله فقط مقوله ارایه درس مورد بحث قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و از منظری دیگر کمی- کیفی است. در بخش کیفی با استادان نمونه کشوری مصاحبه و در بخش کمی عملکرد تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان ارزیابی شده است. برای انتخاب اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم استفاده شده و به منظور ارزیابی عملکرد افراد انتخاب شده, تعداد 1245 دانشجوی سالهای سوم و چهارم دوره کارشناسی در تحقیق شرکت داده شده‎اند. یافته های تحقیق نشان داد که در بخش کیفی استادان نمونه کشوری بر سه مقوله شروع و پایان مناسب درس, تدریس سوال محور و توام با مشارکت دانشجویان و برخی ملاحظات خاص تدریس تاکید داشته اند. در بخش کمی اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان با کسب نمره 60/3, بیش از حد متوسط به نشانگرهای ارایه درس توجه داشته اند. عملکرد اعضای هیات علمی برحسب دانشکده و مرتبه علمی تفاوت معناداری نداشته, اما عملکرد آنان برحسب سابقه تدریس متفاوت بوده است. اعضای هیات علمی دارای سابقه تدریس 10-1 سال نسبت به افراد دارای سابقه تدریس20-11 سال عملکرد بهتری داشته ‍ اند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شریفیان، فریدون، نصر، احمدرضا، و عابدی، لطفعلی. (1384). تبیین نشانگرهای تدریس‌ اثربخش در دانشگاهها و موسسات آموزش‌عالی و میزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 11(4-3 (38-37))، 25-54. SID. https://sid.ir/paper/67886/fa

Vancouver: کپی

شریفیان فریدون، نصر احمدرضا، عابدی لطفعلی. تبیین نشانگرهای تدریس‌ اثربخش در دانشگاهها و موسسات آموزش‌عالی و میزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1384؛11(4-3 (38-37)):25-54. Available from: https://sid.ir/paper/67886/fa

IEEE: کپی

فریدون شریفیان، احمدرضا نصر، و لطفعلی عابدی، “تبیین نشانگرهای تدریس‌ اثربخش در دانشگاهها و موسسات آموزش‌عالی و میزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 11، no. 4-3 (38-37)، pp. 25–54، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67886/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا