مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

803
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

595
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه الگویی ساختاری برای رابطه خودکارآمدی، شایستگیها و تعهد سازمانی اعضای هیات علمی با کیفیت تدریس آنان

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 82

چکیده

 هدف این پژوهش بررسی رابطه بین خودکارآمدی, شایستگیها و تعهد سازمانی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با کیفیت تدریس آنان بود. جامعه آماری شامل 2181 نفر از اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک بودند که از بین آنها با روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای طبقه ای تعداد 436 نفر به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه محقق ساخته سنجش کیفیت تدریس با 27 عبارت در مقیاس لیکرت و آلفای کرونباخ 0.861, پرسشنامه تعهد سازمانی مه یر و آلن و پرسشنامه خودکارآمدی معلمان شوارتزر و همکاران و پرسشنامه محقق ساخته سنجش شایستگیهای استادان با 13 عبارت و ضریب آلفای کرونباخ 0.866 بود. در این پژوهش برای مشخص کردن سهم عوامل خودکارآمدی, شایستگیها و تعهد سازمانی استادان بر کیفیت تدریس از مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که خودکارآمدی با ضریب 0.28, تعهد سازمانی با ضریب 0.23 و شایستگیهای استادان با ضریب 0.32 به صورت مستقیم رابطه مثبت و معناداری باکیفیت تدریس دارند. همچنین, ارتباط مثبت و معناداری بین تعهد سازمانی و خودکارآمدی آنان با ضریب 0.17, خودکارآمدی و شایستگیها با ضریب 0.36 و تعهد سازمانی و شایستگیها با ضریب 0.15 بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری، پریوش، قورچیان، نادرقلی، بهبودیان، جواد، و شهیدی، نیما. (1391). ارائه الگویی ساختاری برای رابطه خودکارآمدی, شایستگیها و تعهد سازمانی اعضای هیات علمی با کیفیت تدریس آنان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 18(2 (64))، 61-82. SID. https://sid.ir/paper/67972/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری پریوش، قورچیان نادرقلی، بهبودیان جواد، شهیدی نیما. ارائه الگویی ساختاری برای رابطه خودکارآمدی, شایستگیها و تعهد سازمانی اعضای هیات علمی با کیفیت تدریس آنان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1391؛18(2 (64)):61-82. Available from: https://sid.ir/paper/67972/fa

    IEEE: کپی

    پریوش جعفری، نادرقلی قورچیان، جواد بهبودیان، و نیما شهیدی، “ارائه الگویی ساختاری برای رابطه خودکارآمدی, شایستگیها و تعهد سازمانی اعضای هیات علمی با کیفیت تدریس آنان،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 18، no. 2 (64)، pp. 61–82، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67972/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا