مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,523
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

768
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط رهیافتهای یادگیری با ترجیحات آموزشی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 142

چکیده

 دانشجویان به طرق مختلف مطلب مورد یادگیری را پردازش و درک می‎کنند. رهیافت یک نظریه هدفدار است که نشان می دهد دانشجو چگونه مطالب درسی را یاد می گیرد. یاد گیرنده با توجه به نیازهای محیط و اهداف شخصی رهیافت خود را انتخاب می کند. بعضی از دانشجویان مفاهیم جدید را با دقت بررسی و بر نکات اصلی تمرکز می کنند تا بتوانند معنی مطلب را بفهمند (رهیافت عمیق), بعضی دیگر اطلاعات را به صورت غیرفعال دریافت می کنند, به بخش های یادگیری به صورت جداگانه می نگرند و مطالب را حفظ می کنند (رهیافت سطحی) و برخی دیگر برای یادگیری برنامه ریزی می کنند, از راهبردهایی استفاده می کنند که بتوانند اطلاعات را درک و تنظیم کنند و نسبت به نیازهای ارزیابی حساس هستند (رهیافت کسب موفقیت). هدف اصلی این پژوهش پیدا کردن رهیافت های یادگیری دانشجویان است. هدف دوم پیدا کردن ارتباط رهیافت های یادگیری دانشجویان و ترجیحات آموزشی آنان است. در این پژوهش 135 دانشجوی دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی (85 دختر و 53 پسر) با میانگین سنی 19.57 در دروس میکروبیولوژی, ژنتیک و انگل شناسی شرکت کردند. روش تحلیل داده ها تحلیل عاملی, روش استخراج حداکثر درستنمایی و روش چرخش واریمکس با استفاده از برنامه SPSS بود. سه عامل رهیافت سطحی, رهیافت کسب موفقیت و رهیافت عمیق با ارزش های ویژه « بیش از یک» استخراج شد. متغیرهای در برگیرنده هر عامل با یکدیگر سازگاری درونی داشتند (a>0.8). دو آزمون تحلیل عاملی و همبستگی پیرسون ارتباط آماری مثبت و معنی دار بین رهیافت عمیق و رهیافت کسب موفقیت با ترجیح برای درک مطلب و رهیافت سطحی با ترجیح برای ارایه مجدد اطلاعات را نشان داد. در این پژوهش عوامل محیطی نیز که یادگیری عمیق را تشویق می کند, مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روشنایی، مهرناز. (1386). ارتباط رهیافتهای یادگیری با ترجیحات آموزشی دانشجویان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 13(3 (45))، 109-142. SID. https://sid.ir/paper/67994/fa

    Vancouver: کپی

    روشنایی مهرناز. ارتباط رهیافتهای یادگیری با ترجیحات آموزشی دانشجویان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1386؛13(3 (45)):109-142. Available from: https://sid.ir/paper/67994/fa

    IEEE: کپی

    مهرناز روشنایی، “ارتباط رهیافتهای یادگیری با ترجیحات آموزشی دانشجویان،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 13، no. 3 (45)، pp. 109–142، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67994/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button