مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

711
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

667
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه استادان دانشگاه در خصوص کاربرد تفکر انتقادی در فرایند تدریس

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 119

چکیده

 اعضای هیات علمی دانشگاه مبنای توسعه در نظام آموزشی به شمار می روند و توسعه مهارت ها و توانمندی های آنان یکی از ضروریات انکارناپذیر در جهان معاصر است. پژوهش حاضر با هدف توصیف دیدگاه استادان دانشگاه در خصوص کاربرد تفکر انتقادی در فرایند تدریس انجام شد. بدین منظور, از یکی از روش های تحقیق کیفی با عنوان مطالعه موردی اکتشافی استفاده شد. جامعه آماری تمام اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور تبریز در سال تحصیلی 89 - 1388 بودند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 12 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه های نیمه سازمان یافته و عمیق, فرم اطلاعات اعضای هیات علمی و مشاهدات محقق استفاده شد. روایی ابزار را استادان حوزه علوم تربیتی بررسی و تایید کردند. یافته ها نشان داد که بیشتر اعضای هیات علمی مفهوم تفکر انتقادی را اعمال تردید عاقلانه دانسته اند. همچنین, آن ها تفکر انتقادی را در مهارت های داشتن اطلاعات کافی, پرسشگری, داشتن جامعیت فکر, انعطاف در تفکر, تحلیل گر بودن و داشتن مهارت شنود مطرح کرده اند. علاوه بر این, بیشتر اعضای هیات علمی بر اکتسابی بودن تفکر انتقادی و نقش مهم تدریس در این امر تاکید داشتند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاتمی، جواد، احمدزاده، بتول، و فتحی آذر، اسکندر. (1392). دیدگاه استادان دانشگاه در خصوص کاربرد تفکر انتقادی در فرایند تدریس. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 19(69)، 103-119. SID. https://sid.ir/paper/67998/fa

    Vancouver: کپی

    حاتمی جواد، احمدزاده بتول، فتحی آذر اسکندر. دیدگاه استادان دانشگاه در خصوص کاربرد تفکر انتقادی در فرایند تدریس. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1392؛19(69):103-119. Available from: https://sid.ir/paper/67998/fa

    IEEE: کپی

    جواد حاتمی، بتول احمدزاده، و اسکندر فتحی آذر، “دیدگاه استادان دانشگاه در خصوص کاربرد تفکر انتقادی در فرایند تدریس،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 19، no. 69، pp. 103–119، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67998/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا