مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

477
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

510
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اداره هیئت امنایی در نظام آموزش عالی ایران

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 164

چکیده

 کیفیت اداره هر نهاد یکی از عوامل اساسی موفقیت آن در مسیر پیشرفت, توسعه, کارایی و اثربخشی است. نظام آموزش عالی به طور عام و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به طور خاص متأثر از سازکار و کیفیت اداره این نهادهای دو وضعیتی, علمی و بروکراتیک, است. انباشت تجربه نظامهای آموزش عالی در کشورهای توسعه یافته حاکی از ضرورت اداره دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به ویژه نهادهای علمی دولتی و عمومی بر مبنای نظام هیئت امنایی است. قانون تشکیل, وظایف و اختیارات هیئت امنا و کیفیت اجرای آن می تواند اثرگذاری این هیئت بر موفقیت و کارآمدی دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی را در بلندمدت فراهم کند. در این مطالعه با استفاده از روش نظریه داده بنیاد بر اساس نظرهای 15 مطلع و متخصص آموزش عالی, الگویی برای اداره نظام آموزش عالی به ویژه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی از منظر اداره هیئت امنایی توسعه داده شده است. بر اساس نتایج پژوهش, اداره هیئت امنایی زمینه هایی برای بهبود اساسی نظیر ایجاد تنوع در تشکیلات هیئت امنا, اختیار نصب و عزل رئیس نهاد علمی, اشراف به فعالیتها و نظارت واقعی بر عملکرد دانشگاه, تصمیم گیری جمعی بر مبنای رسالت نهاد و نیازهای محلی و بومی, مشارکت و درگیر کردن ذینفعان, دانشجویان, استادان, خانواده ها, مردم و کارفرمایان در فرایند اتخاذ تصمیم و حل مسائل دارد. در واقع, با سازکارهای اداره هیئت امنایی فعلی, امکان بهره گیری از حداکثر مزایا و منافع این نوع اداره کردن فراهم نبوده و لازم است نظام هیئت امنا به طور مستمر و متناسب با نوع نهاد توسعه یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدی، رضا، و آذرگشب، اذن اله. (1396). اداره هیئت امنایی در نظام آموزش عالی ایران. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 23(3 )، 139-164. SID. https://sid.ir/paper/68085/fa

    Vancouver: کپی

    مهدی رضا، آذرگشب اذن اله. اداره هیئت امنایی در نظام آموزش عالی ایران. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1396؛23(3 ):139-164. Available from: https://sid.ir/paper/68085/fa

    IEEE: کپی

    رضا مهدی، و اذن اله آذرگشب، “اداره هیئت امنایی در نظام آموزش عالی ایران،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 23، no. 3 ، pp. 139–164، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68085/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا