مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,812
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

289
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش اطلاع از ترتیب توالی حرکتی در یادگیری آن

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 159

چکیده

توالی حرکتی اساس بسیاری از رفتارهای هوشیارانه انسان است, چرا که رفتارهای پیچیده حرکتی زنجیره ای از رفتارهای اولیه است. توضیح در مورد هدف و شیوه اجرای یک مهارت حرکتی همواره توسط مربیان ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این پژوهش بررسی نقش اطلاعات قبل از انجام تکلیف توالی حرکتی در سرعت و دقت اجرای تکلیف و یادگیری آن است.برای این منظور ابتدا نرم افزار تخصصی ارایه محرک های متوالی و ثبت زمان و خطای پاسخ طراحی گردید. در این نرم افزار تکلیف یادگیری حرکتی به صورت فشار دادن کلیدهای تعریف شده صفحه کلید خاص در پاسخ به یک سری محرک های رنگی که روی صفحه نمایشگر ظاهر می شدند, بود. این پژوهش به وسیله دو گروه )هر گروه 15 نفر( مطلع از اجزای توالی )یادگیری صریح( و غیر مطلع از ترتیب توالی )یادگیری ضمنی( انجام شد.آزمون و تحلیل واریانس برای اندازه گیری های مکرر زمان پاسخ و خطای پاسخ, تی زوج شده برای مقایسه داده های منظم و نامنظم یک گروه و تی مستقل برای مقایسه داده های دو گروه یادگیری صریح و ضمنی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که در هر دو گروه صریح و ضمنی زمان پاسخ با تمرین کاهش می یابد, ولی خطای پاسخ فقط در گروه صریح کاهش می یابد. مقایسه دو نوع یادگیری صریح و ضمنی در سرعت )زمان پاسخ( و دقت )خطای پاسخ( با استفاده از تحلیل واریانس چند طرفه نشان داد که در گروه صریح تعداد خطاها کمتر از گروه ضمنی است, اما بین زمان پاسخ و نوع تکلیف تفاوت معنی داری نشان داده نشد.با استفاده از یافته های پژوهش, در صورتی که دقت یکی از اجزای مهم برای توالی حرکتی باشد, تشریح ترتیب توالی از اهمیت برخوردار است ولیکن چنانچه دقت اهمیت نداشته باشد و هدف اصلی آموزش مهارت, سرعت باشد؛ تشریح اجزای توالی نمی تواند بر افزایش سرعت موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجاتی، وحید، عشایری، حسن، گروسی فرشی، میرتقی، و اقدسی، محمدتقی. (1386). بررسی نقش اطلاع از ترتیب توالی حرکتی در یادگیری آن. پژوهش در علوم ورزشی، 5(15)، 147-159. SID. https://sid.ir/paper/68190/fa

    Vancouver: کپی

    نجاتی وحید، عشایری حسن، گروسی فرشی میرتقی، اقدسی محمدتقی. بررسی نقش اطلاع از ترتیب توالی حرکتی در یادگیری آن. پژوهش در علوم ورزشی[Internet]. 1386؛5(15):147-159. Available from: https://sid.ir/paper/68190/fa

    IEEE: کپی

    وحید نجاتی، حسن عشایری، میرتقی گروسی فرشی، و محمدتقی اقدسی، “بررسی نقش اطلاع از ترتیب توالی حرکتی در یادگیری آن،” پژوهش در علوم ورزشی، vol. 5، no. 15، pp. 147–159، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68190/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button