مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

775
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

635
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر مداخله تمرینات بدنی منتخب بر مهارت های کنترل شی کودکان 7 تا 10 ساله دارای کم توانی ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 80 | صفحه پایان 91

چکیده

 زمینه و هدف: کودکان کم توان ذهنی در رشد مهارت های حرکتی کنترل شی دارای تأخیر هستند. هدف این مطالعه, بررسی اثر مداخله تمرینات بدنی منتخب بر مهارت های کنترل شی کودکان 7 تا 10 ساله دارای کم توانی ذهنی بود. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی, 30 کودک 7 تا 10 ساله کم توان ذهنی در مراکز کم توان ذهنی شهر اهواز به روش نمونه گیری زمانی در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی به دو گروه تجربی (قد: 8/14± 8/128, وزن: 12/9± 29) و کنترل (قد: 7/15± 5/126, وزن: 2/12± 28/31) تقسیم شدند. سپس, آزمودنی ها توسط آزمون رشد حرکتی درشت در مرحله پیش آزمون ارزیابی شدند. آزمودنی های گروه تجربی به مدت 8 هفته, هر هفته سه جلسه و هر جلسه 45 دقیقه در مداخلات تمرینی مهارت های حرکتی شرکت کردند. آزمودنی های گروه کنترل نیز فعالیت های عادی مدرسه را انجام دادند و فعالیت منظم ورزشی نداشتند. پس از اتمام دوره تمرینی از تمامی آزمودنی ها پس آزمون به عمل آمد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری تحلیل واریانس یک طرفه و تی وابسته با نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. سطح آلفای کوچک تر از 05/0 به عنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد. ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با کد IR. SSRI. REC. 1397. 390 توسط کمیته اخلاق پژوهشی پژوهشگاه علوم ورزشی به تصویب رسیده است. یافته ها: یافته ها نشان داد که هشت هفته تمرینات جسمانی منتخب تأثیر معنی داری بر متغیرهای کنترل شی مانند ضربه زدن با دست (001/0 = p), دریبل کردن (001/0 = p), دریافت کردن (001/0 = p) و پرتاب توپ (001/0 = p) داشت, اما تأثیر معنی داری بر متغیرهای ضربه زدن با پا (001/0 = p), و غلتاندن توپ (001/0 = p) نداشت. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش, مداخله تمرینات بدنی می تواند باعث بهبود مهارت های کنترل شی در کودکان کم توان ذهنی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عالی زاده، بهمن، دوستی خواه، نازنین، و محمدی، فرزانه. (1397). اثر مداخله تمرینات بدنی منتخب بر مهارت های کنترل شی کودکان 7 تا 10 ساله دارای کم توانی ذهنی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 21(7 (پیاپی 136) )، 80-91. SID. https://sid.ir/paper/68988/fa

    Vancouver: کپی

    عالی زاده بهمن، دوستی خواه نازنین، محمدی فرزانه. اثر مداخله تمرینات بدنی منتخب بر مهارت های کنترل شی کودکان 7 تا 10 ساله دارای کم توانی ذهنی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1397؛21(7 (پیاپی 136) ):80-91. Available from: https://sid.ir/paper/68988/fa

    IEEE: کپی

    بهمن عالی زاده، نازنین دوستی خواه، و فرزانه محمدی، “اثر مداخله تمرینات بدنی منتخب بر مهارت های کنترل شی کودکان 7 تا 10 ساله دارای کم توانی ذهنی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 21، no. 7 (پیاپی 136) ، pp. 80–91، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68988/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button