مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,139
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,053
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت والدین بر سبک های والدگری مثبت و مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 98 | صفحه پایان 125

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف مقایسه ی تأثیر آموزش برنامه ی فرزندپروری مثبت و برنامه ی مدیریت والدین برمشکلات رفتاری کودکان و سبک والدگری انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی, پیش آزمون _ پس آزمون _ پیگیری با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل همه ی والدین کودکان با مشکلات رفتاری مدارس دبستانی شهر سنندج در سال 1395 بود. نمونه ای به حجم 90 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شد. شرکت کنندگان پرسشنامه های مشکلات رفتاری کانرز (1990) و فرزندپروری آلاباما (1996) را در سه مرحله تکمیل نمودند. مدیریت والدین در قالب 12 جلسه ی 40 تا 60 دقیقه ای و فرزندپروری مثبت در 8 جلسه ی دو ساعته در دوگروه آزمایش اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شد. یافته ها: مدیریت والدین بر هریک از مشکلات سلوک, اجتماعی, روان تنی, خجالتی-اضطراب تأثیر بیشتری نسبت به برنامه ی فرزندپروری مثبت نشان داد (01/0>p). همچنین تأثیر برنامه ی مدیریت والدین برهر یک از ابعاد فرزندپروری مثبت, درگیری مثبت و کاهش تنبیه بدنی و نظارت ضعیف نسبت به برنامه ی فرزندپروری مثبت بیشتر بود (01/0>p). نتایج پیگیری پس از یک ماه نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات مشکلات رفتاری و والدگری تفاوت وجود دارد و اثربخشی هر دو مداخله درمانی بر مشکلات رفتاری و والدگری مثبت بعد از یک ماه باقی مانده است (01/0>P). نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری و فرزندپروری مثبت تأثیر بیشتری نسبت به برنامه ی آموزشی فرزندپروری مثبت دارد. یافته های این پژوهش برای روان درمانگران و مشاوران در زمینه ی انتخاب نوع مداخله برای آموزش والدین مفید خواهد بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عیسی نژاد، امید، و خندان، فریده. (1396). مقایسه ی اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت والدین بر سبک های والدگری مثبت و مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)، 16(62 )، 98-125. SID. https://sid.ir/paper/70132/fa

    Vancouver: کپی

    عیسی نژاد امید، خندان فریده. مقایسه ی اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت والدین بر سبک های والدگری مثبت و مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان. پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)[Internet]. 1396؛16(62 ):98-125. Available from: https://sid.ir/paper/70132/fa

    IEEE: کپی

    امید عیسی نژاد، و فریده خندان، “مقایسه ی اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت والدین بر سبک های والدگری مثبت و مشکلات رفتاری-هیجانی کودکان،” پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)، vol. 16، no. 62 ، pp. 98–125، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/70132/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button