مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

859
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخله خانواده محور بر تعاملات والدکودک و مشکلات برونی سازی شده کودکان با سندرم داون

صفحات

 صفحه شروع 255 | صفحه پایان 268

چکیده

 زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و بررسی اثربخشی برنامه بهبود بخشی روابط والد-کودک به منظور کاهش مشکلات برونی سازی شده در کودکان سندرم داون انجام شد. در این پژوهش ابتدا برنامه بهبود بخشی روابط والد-کودک طراحی, سپس به ارزیابی اثربخشی برنامه از طریق پژوهش شبه آزمایشی با انتساب نمونه تصادفی با پیش آزمون, پس آزمون, پیگیری پرداخته شد. روش کار: در این طرح والدین به همراه فرزندانشان به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جامعه پژوهش حاضر همه دانش آموزان سندرم داون در حال تحصیل در سال 95-96 مدارس استثنایی شهر تهران به همراه والدینشان بود و در نهایت 36 مادر از بین 56 مادر دارای فرزند سندرم داون با مصاحبه تشخیصی و ملاک های ورود و خروج پژوهش غربال شدند, و به پرسشنامهCBCL و پرسشنامه مقیاس رابطه والد-کودک هم در مرحله پیش آزمون, پس آزمون, پیگیری پاسخ دادند. تحلیل داده ها به روش تحلیل کوواریانس چند متغیره از نوع اندازه گیری های مکرر بود. نتایج: یافته ها نشان داد که میانگین پس آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش با یکدیگر تفاوت معنی داری داشته و میانگین نمرات گروه آزمایش به صورت معنی داری کمتر از گروه کنترل بوده که این امر حاکی از تاثیر مثبت مداخله خانواده محور بوده است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که برنامه بهبود بخشی روابط والد-کودک باعث کاهش خرده مقیاس های تعارض و وابستگی و افزایش خرده مقیاس نزدیکی در روابط والد-کودک گردید و همچنین منجر به کاهش مشکلات رفتاری در کودکان سندرم داون شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ودودی، ساجده، قاسم زاده، سوگند، و یزدی، سیدمنور. (1397). اثربخشی مداخله خانواده محور بر تعاملات والدکودک و مشکلات برونی سازی شده کودکان با سندرم داون. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 16(3 )، 255-268. SID. https://sid.ir/paper/85094/fa

    Vancouver: کپی

    ودودی ساجده، قاسم زاده سوگند، یزدی سیدمنور. اثربخشی مداخله خانواده محور بر تعاملات والدکودک و مشکلات برونی سازی شده کودکان با سندرم داون. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی[Internet]. 1397؛16(3 ):255-268. Available from: https://sid.ir/paper/85094/fa

    IEEE: کپی

    ساجده ودودی، سوگند قاسم زاده، و سیدمنور یزدی، “اثربخشی مداخله خانواده محور بر تعاملات والدکودک و مشکلات برونی سازی شده کودکان با سندرم داون،” مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، vol. 16، no. 3 ، pp. 255–268، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/85094/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button