مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

850
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

209
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر متفاوت غیر فعال سازی موقتی دو طرفه و یک طرفه هسته اکومبنس بر حافظه در موش صحرایی

صفحات

 صفحه شروع 224 | صفحه پایان 231

چکیده

 سابقه و هدف: شواهد زیادی نشان می دهد که دو نیمکره مغز نقش متفاوتی در ذخیره حافظه هیجانی دارند. هدف این مطالعه بررسی نقش هسته اکومبنس به صورت دو طرفه و یک طرفه (طرف راست و چپ ) مغز بر به خاطرآوری اطلاعات حافظه تازه آموخته شده در مدل یادگیری احترازی غیر فعال می باشد.مواد و روش ها: این پژوهش تجربی بوده و در طی آن از 70 سر موش صحرایی نر آلبینو از نژاد ویستاربا وزن 220 تا 250 گرم استفاده شد .ابتدا به صورت دو طرفه روی هسته اکومبنس کانول راهنما گذاشته شد و یک هفته بعد, موش در دستگاه احترازی غیرفعال آموزش داده شد (1 میلی آمپر شوک DC, برای مدت 3 ثانیه ) 2و 4و 6 روز بعد (یک ساعت قبل از ارزیابی به خاطرآوری اطلاعات ) به منظور غیرفعال سازی نواحی مزبور تترودوتوکسین (5 نانوگرم در 1میکرولیتر به ازای هر طرف) به صورت دو طرفه و یک طرفه داخل هسته های فوق تزریق شد. 48 ساعت بعد آزمون به خاطرآوری انجام شد که در طی آن مدت زمانی که طول می کشید تا حیوان وارد محفظه تاریک دستگاه شود و مدت زمانی ک در محفظه تاریک باقی می ماند (در طی 10 دقیقه آزمون) یادداشت شد وبه عنوان معیار میزان حافظه در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان می دهد که غیرفعال سازی هسته اکومبنس به طوردو طرفه وتنهاطرف راست 2 و4 روز بعد از آموزش, به خاطرآوری اطلاعات تازه آموخته شده را مختل می کند .(P<0.01) درحالی که غیرفعال سازی هسته اکومبنس طرف چپ هسته و همچنین 6 روز بعد از آموزش اثر معنی داری بر ذخیره حافظه هیجانی نداشت . نتیجه گیری : یافته های فوق نشان می دهدکه هسته اکومبنس نقش مهمی در به خاطرآوری اطلاعات تازه آموخته شده دارد و ضمناً هسته اکومبنس طرف راست نقش بسیار مهم تری نسبت به طرف چپ دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    وفایی، عباسعلی، رشیدی پور، علی، منطقی، محمود، جلال، علی، طاهریان، عباسعلی، میلادی گرجی، حسین، و جراحی، مرتضی. (1381). اثر متفاوت غیر فعال سازی موقتی دو طرفه و یک طرفه هسته اکومبنس بر حافظه در موش صحرایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 1(4 (پی در پی 4))، 224-231. SID. https://sid.ir/paper/70779/fa

    Vancouver: کپی

    وفایی عباسعلی، رشیدی پور علی، منطقی محمود، جلال علی، طاهریان عباسعلی، میلادی گرجی حسین، جراحی مرتضی. اثر متفاوت غیر فعال سازی موقتی دو طرفه و یک طرفه هسته اکومبنس بر حافظه در موش صحرایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1381؛1(4 (پی در پی 4)):224-231. Available from: https://sid.ir/paper/70779/fa

    IEEE: کپی

    عباسعلی وفایی، علی رشیدی پور، محمود منطقی، علی جلال، عباسعلی طاهریان، حسین میلادی گرجی، و مرتضی جراحی، “اثر متفاوت غیر فعال سازی موقتی دو طرفه و یک طرفه هسته اکومبنس بر حافظه در موش صحرایی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 1، no. 4 (پی در پی 4)، pp. 224–231، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/70779/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button