مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

956
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

264
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر اساس مدل بزنف در ایجاد عملکرد خود آزمایی پستان در زنان 45-20 سال شهرستان سیرجان: یک مطالعه کارآزمایی آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 769 | صفحه پایان 780

چکیده

 زمینه و هدف: زنان در تمام سنین در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند و با افزایش سن این خطر بیشتر می شود. در صورت تشخیص به موقع و زودرس, بیشتر مبتلایان درمان می شوند. با این وجود اکثر زنان خود آزمایی پستان را که روشی موثر و ارزان در پیشگیری از مرگ و میر ناشی از سرطان است را انجام نمی دهند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بر اساس مدل بزنف (BASNEF) در ایجاد عملکرد خودآزمایی پستان در زنان 45-20 سال شهرستان سیرجان در سال 1393 انجام شد.مواد و روش ها: این یک مطالعه کارآزمایی آموزشی بود. جمعیت مورد مطالعه, تعداد 200 نفر از زنان 45-20 سال تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان سیرجان بودند که به طور تصادفی به دو گروه مداخله (100 نفر) و کنترل (100 نفر) تقسیم شدند. مداخله آموزشی طی دو جلسه 60 دقیقه ای انجام شد. اطلاعات از طریق تکمیل پرسش نامه مدل بزنف (حاوی 38 سوال) و همچنین, چک لیست عملکرد, طی مصاحبه مستقیم قبل از مداخله آموزشی و دو ماه بعد از آن جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای, آزمون دقیق فیشر, t مستقل, t زوجی و مک نمار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: میانگین و انحراف معیار سن افراد گروه مداخله و شاهد بترتیب 35.86±2.53 و 36.12±2.24 سال بود. پس از مداخله, نمرات آگاهی در هر دو گروه مداخله و شاهد افزایش یافت. نگرش, هنجارهای انتزاعی, عوامل قادر ساز نیز پس از مداخله در گروه مداخله در مقایسه با شاهد افزایش نشان داد (p<0.001). ولی در گروه شاهد افزایشی نداشته و اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. همچنین, میانگین نمرات چک لیست عملکرد در گروه مداخله به طور معنی داری در مقایسه با گروه شاهد افزایش یافت (p<0.001).نتیجه گیری: مدل بزنف در آموزش خودآزمایی پستان در زنان 45-20 سال موثر بود. بنابراین پیشنهاد می گردد در کنار روش های آموزش سنتی از مدل بزنف نیز استفاده گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی، رضا، رضاییان، محسن، و محسنی، محبت. (1394). تاثیر آموزش بر اساس مدل بزنف در ایجاد عملکرد خود آزمایی پستان در زنان 45-20 سال شهرستان سیرجان: یک مطالعه کارآزمایی آموزشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 14(9)، 769-780. SID. https://sid.ir/paper/70918/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی رضا، رضاییان محسن، محسنی محبت. تاثیر آموزش بر اساس مدل بزنف در ایجاد عملکرد خود آزمایی پستان در زنان 45-20 سال شهرستان سیرجان: یک مطالعه کارآزمایی آموزشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1394؛14(9):769-780. Available from: https://sid.ir/paper/70918/fa

    IEEE: کپی

    رضا صادقی، محسن رضاییان، و محبت محسنی، “تاثیر آموزش بر اساس مدل بزنف در ایجاد عملکرد خود آزمایی پستان در زنان 45-20 سال شهرستان سیرجان: یک مطالعه کارآزمایی آموزشی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 14، no. 9، pp. 769–780، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/70918/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button