Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,065
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

726
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معیارهای احراز نقض علامت تجاری بر اساس ضوابط عام مسوولیت مدنی و خصوصیات علائم تجاری در حقوق ایران و ایالات متحده

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 169

چکیده

 وفاداری و اعتماد مشتری به علامت تجاری, مهمترین عامل تولید ارزش اقتصادی برای علامت تجاری است و در صورت شبیه سازی علامت و یا استفاده غیر مجاز از علامت, سود ناشی از هزینه های انجام شده توسط صاحب علامت, عاید استفاده کننده از علامت مجعول خواهد شد. مهم ترین هدف این پژوهش, بررسی تطبیقی معیارهای احراز نقض علائم تجاری در حقوق ایران و ایالات متحده آمریکا بر اساس ضوابط عام مسوولیت مدنی و خصوصیات علائم تجاری است. به این منظور بررسی قوانین, متون قانونی کنوانسیون های بین المللی در قالب کتاب, مقالات و گزارش ها به عمل آمده و رویه قضایی در زمینه خسارات وارده به مالکیت فکری مطالعه شده است. همچنین, بر اساس نتایج, برای احراز شباهت میان دو علامت, بر سه عنصر اصلی علامت یعنی, آوای علامت, معنا, نمود و رقیق سازی علامت تکیه می کنند. افزون بر آن, در مقایسه با حقوق ایالات متحده آمریکا در حقوق ایران تعریف جامعی از نقض ارائه نشده و از مصادیق آن نیز ذکری به میان نیامده است. همچنین, تفکیک میان افعالی همچون شبیه سازی, تقلید, جعل نسبی, مسکوت گذاشته شده و علائمی که به غیر از حس بینایی قابل درک باشند, قابل ثبت نیست. اگرچه نتایج نشان داد که رویه قضایی جاری می تواند معیارهای احراز نقض را بر اساس ضوابط عام مسوولیت مدنی و نیز خصوصیات علائم تجاری ایجاد کند و ضابطه مستتر در مقررات هر دو کشور, منع تولید ابهام از طریق ایجاد شائبه وحدت منبع تولید یا وابستگی میان منشا علائم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدیان مقدم، فرید، و جعفرزاده، میرقاسم. (1396). معیارهای احراز نقض علامت تجاری بر اساس ضوابط عام مسوولیت مدنی و خصوصیات علائم تجاری در حقوق ایران و ایالات متحده. پژوهشنامه بازرگانی، 22(85 )، 139-169. SID. https://sid.ir/paper/7153/fa

    Vancouver: کپی

    احمدیان مقدم فرید، جعفرزاده میرقاسم. معیارهای احراز نقض علامت تجاری بر اساس ضوابط عام مسوولیت مدنی و خصوصیات علائم تجاری در حقوق ایران و ایالات متحده. پژوهشنامه بازرگانی[Internet]. 1396؛22(85 ):139-169. Available from: https://sid.ir/paper/7153/fa

    IEEE: کپی

    فرید احمدیان مقدم، و میرقاسم جعفرزاده، “معیارهای احراز نقض علامت تجاری بر اساس ضوابط عام مسوولیت مدنی و خصوصیات علائم تجاری در حقوق ایران و ایالات متحده،” پژوهشنامه بازرگانی، vol. 22، no. 85 ، pp. 139–169، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/7153/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا