Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

9,454
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

7,943
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 40

چکیده

 فلسفه, روش درست اندیشیدن, راه خردمندانه زیستن و کوشش برای شناختن هستی است. ما با انواع فراوانی از فلسفه, از جمله فلسفه دین, فلسفه هنر, فلسفه علم, فلسفه علوم گوناگون و فلسفه تربیت رو به رو هستیم. همین فلسفه تربیت است که موضوع این مقاله است و بر آن است که دریافتهای سنتی از فلسفه, پاسخگویی کافی به واقعیتهای زندگی روانی – تربیتی مردم در عصر حاضر را ندارد. همچنین, این مقاله بر آن است که ما نیازمند تفکر روشمند فلسفی و اندیشه درست در تعلیم و تربیت و راه و رسم زندگی انسانی هستیم و می توانیم آن را به همه, حتی به کودکان و نوجوانان دانش آموز, بیاموزیم مشروط بر آنکه موضوع مناسب, روش مناسب, زبان و ابزار مناسب و موقعیت مناسب را برای این آموزشها بشناسیم و به کار گیریم.این مقاله نشان می دهد که تعلیم و تربیت ما اگر بر فلسفه ای روشن و رهایی بخش متکی باشد, کودکان و نوجوانان ایران خواهند توانست در مورد دیدگاههای متفاوت و در مورد معنای زندگی خود در محیط محلی و ملی و جهانی به درستی بیندیشند و مهارتهای خود را برای زندگی پاکیزه و انسانی گسترش دهند. برای دستیابی به چنین مقصودی, ما باید فهم خود از حکمت و خرد و دانش به طور عام, و فلسفه تعلیم و تربیت و روان شناسی تربیتی بطور خاص, و مناسب سازی اهداف و محتوا و روش فرایند تعلیم و تربیت با زندگی در عصر حاضر را در یک نظام فکری روشن و رهایی بخش سازماندهی کنیم و, از این طریق, برنامه های آموزشی و درسی, کتب درسی و منابع آموزشی, روشهای تدریس و تربیت معلم را بازنگری کنیم. تحول ثمربخش در تعلیم و تربیت ایران, قبل از هرچیز, نیازمند چنین کوشش سترگی است و فرهیختگان و دانشمندان ایرانی باید توان خود را برای نظریه پردازی در فلسفه تربیتی جدید به کار گیرند تا چراغ راه چنین تحولی باشند.در این مقاله, تفکر فلسفی و آموزش روش اندیشه درست به کودکان و نوجوانان, فلسفه تعلیم و تربیت و کاستیهای کنونی آن, مدل ترکیبی حکمت و خرد و دانش مورد نیاز برای تعلیم و تربیت در ایران, و جایگاه فلسفه خردگرایی مینوی و علمی در این مدل را توضیح داده ایم. هدف مقاله آن است که بتواند زمینه بهتری برای پاسخگویی به اساسی ترین ضرورتهای زندگی روانی – تربیتی مخاطبان تعلیم و تربیت در ایران را, که به نظر ما آموزش جامع و کامل همگانی, تربیت هویت و شخصیت, آموزش درس اندیشیدن, و آموزش مهارتهای زندگی است, فراهم آورد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

لطف آبادی، حسین. (1386). رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت. نوآوری های آموزشی، 6(20)، 11-40. SID. https://sid.ir/paper/75552/fa

Vancouver: کپی

لطف آبادی حسین. رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1386؛6(20):11-40. Available from: https://sid.ir/paper/75552/fa

IEEE: کپی

حسین لطف آبادی، “رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت،” نوآوری های آموزشی، vol. 6، no. 20، pp. 11–40، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/75552/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا