مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,279
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

570
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی «کسب مهارتهای بالینی در اورژانس» بر یادگیری دانشجویان رشته پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 50

چکیده

 مقدمه: توانمندسازی و کسب مهارت های لازم در دانشجویان پزشکی, بخش اساسی آموزش پزشکی را تشکیل می دهد. وجود هرگونه مشکل در آموزش بالینی, کارآیی و بازده این بخش از آموزش را کاهش می دهد. عدم توانائی دانشجویان پزشکی در این زمینه می تواند از ضعفها و مشکلات آموزشی در دانشگاههای کشور محسوب گردد. در این راستا دانشگاه های علوم پزشکی کشور اقدام به راه اندازی مراکز آموزش مهارتهای بالینی نموده اند.مواد و روش ها: این مطالعه به صورت مداخله ای از نوع پیش آزمون- پس آزمون بوده و بر روی همه دانشجویان مقطع فیزیوپاتولوژی و مقطع کارورزی که قبلا دوره فیزیوپاتولوژی را گذرانده بودند انجام شد. قبل از شروع دوره آموزشی و پس از طی دوره آموزش تئوری و عملی در زمینه مهارتهای اورژانس از قبیل سوند گذاری, آتل بندی, تزریقات و بخیه زدن, پرسشنامه ای دو بخشی شامل مشخصات فردی و همچنین سوالات مربوط به مهارتهای بالینی اورژانس توسط هر دانشجو تکمیل گردید. در پایان اطلاعات وارد نرم افزار کامپیوتری شده و آنالیز گردیدند.روائی محتوائی پرسشنامه توسط اساتید صاحبنظر تائید شده و پایائی آن پس از انجام مطالعه اولیه در یک نمونه تصادفی 20 نفره با محاسبه ضریب همبستگی آلفای کرونباخ مقدار 0.93 محاسبه گردید.یافته ها: این تحقیق نشان داد که در کلیه اقدامات بالینی در اورژانس, اعم از سوندگذاری, تزریقات, بخیه زنی, آتل بندی و دیگر اقدامات ضروری اورژانس, دانشجویان پس از طی دوره آموزشی تئوری و عملی زیر نظر استاد مربوطه, در پس آزمون نمرات بسیار مطلوبی در مقایسه با پیش آزمون کسب نمودند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این بررسی می توان گفت گذراندن دوره های آموزشی تئوری توام باعملی در زمینه اورژانس های شایع بیمارستانی می تواند تاثیرات مثبت معنا داری را در ارتقا سطح علمی و تصمیم گیری و اقدام به موقع و مناسب دانشجویان پزشکی در هنگام مواجهه با بیماران نیازمند خدمات اورژانسی داشته باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مردانی، مهناز، شمس خرم آبادی، منوچهر، مصدق، علی احمد، و رضاپور، صادق. (1389). تاثیر برنامه آموزشی «کسب مهارتهای بالینی در اورژانس» بر یادگیری دانشجویان رشته پزشکی. یافته، 12(3 (پیاپی 45))، 45-50. SID. https://sid.ir/paper/79798/fa

    Vancouver: کپی

    مردانی مهناز، شمس خرم آبادی منوچهر، مصدق علی احمد، رضاپور صادق. تاثیر برنامه آموزشی «کسب مهارتهای بالینی در اورژانس» بر یادگیری دانشجویان رشته پزشکی. یافته[Internet]. 1389؛12(3 (پیاپی 45)):45-50. Available from: https://sid.ir/paper/79798/fa

    IEEE: کپی

    مهناز مردانی، منوچهر شمس خرم آبادی، علی احمد مصدق، و صادق رضاپور، “تاثیر برنامه آموزشی «کسب مهارتهای بالینی در اورژانس» بر یادگیری دانشجویان رشته پزشکی،” یافته، vol. 12، no. 3 (پیاپی 45)، pp. 45–50، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/79798/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button