مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,070
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

231
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای اهداف برنامه های آموزشی با نیاز های حرفه ای از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری طی سه دوره سه ساله

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 66

چکیده

 مقدمه: از آنجائیکه دانش آموختگان محور اصلی فعالیتهای آموزشی هستند, بررسی دیدگاه آنها نسبت به توانایی های بالینی, ارتباطی و مدیریتی به منظور ایفای نقش حرفه ای, به ارتقا برنامه های آموزشی کمک می کند. تحقیقات نتایج متفاوتی را از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری در مورد تاثیر مهارت های کسب شده در طول تحصیل بر کارآیی و پاسخگویی به نیاز های حرفه ای آنان را گزارش نموده اند, پژوهش حاضر با هدف مقایسه اهداف برنامه های آموزشی با نیاز های حرفه ای از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری طی سه دوره سه ساله انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش توصیفی مقطعی از نوع پیمایشی در سال 1388 روی 354 نفر از دانش آموختگان پرستاری سال های 1378 تا  1386که در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در دانشکده پرستاری و مامایی شهر خرم آباد تحصیل کرده بودند, انجام گردید. از 354 پرسشنامه ارسالی, 222 پرسشنامه عودت داده شد که در قالب سه دوره سه ساله یعنی دانش آموختگان سالهای 1380-1378 به عنوان دوره اول, دانش آموختگان سالهای 83-1381 دوره دوم و دانش آموختگان سالهای  86-1384دوره سوم در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات فردی, تناسب اهداف برنامه های آموزشی با نیاز های حرفه ای, رضایت از برنامه های آموزشی و لزوم تغییر آنها, عناصر موثر بر کیفیت برنامه های آموزشی از دیدگاه دانش آموختگان و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مرتبط با رشته پس از فارغ التحصیلی بود, که به وسیله پست ارسال و بطور خود ایفا تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی مطلق و نسبی, میانگین و انحراف معیار) و مجذور کای, برای مقایسه سه دوره تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: بیشتر دانش آموختگان دوره اول (74.2 درصد) توانایی خود در مراقبت از بیمار را در حد زیاد ارزیابی نمودند در حالیکه دوره های دوم با 72 درصد و سوم با 57.9 درصد یک روند کاهشی را نشان داد. اکثر دانش آموختگان دوره اول کاربرد دروس کارآموزی را با 62.2 درصد بیش از دروس عملی با 48.9 درصد و تئوری با 51.1 درصد در کارآیی حرفه ای موثر می دانستند. در دوره های بعد نیز, تاثیر دروس تئوری و کار آموزی روند کاهشی را نشان داد. همچنین اکثر دانش آموختگان دوره اول 50 درصد مهارتهای کسب شده در طول تحصیل را, در حد متوسطی پاسخگوی نیاز های حرفه ای در محیط کار ذکر کرده بودند. در دوره های بعدی نیز روند کاهشی داشت. آزمون مجذور کای اختلاف معناداری را بین سه دوره در خصوص موارد فوق نشان نداد. بیشترین عناصر موثر بر کیفیت برنامه های آموزشی از دیدگاه اکثر دانش آموختگان به ترتیب استفاده از اساتید و مربیان مجرب (73 درصد), فضای مناسب بالین (67.6 درصد), امکانات آموزش بالینی (66.2 درصد), شیوه های تدریس به کارگرفته شده (59.9 درصد) و منابع علمی (59.9 درصد) بود, امابه جزء منابع علمی مجذور کای تفاوت معنی دار بین سه دوره نشان نداد.بحث و نتیجه گیری: تناسب اهداف برنامه های آموزشی با نیازهای حرفه یک روند کاهشی را نشان می دهد. و باز نگری در نظام آموزش پرستاری به منظور ارتقا توانایی دانش آموختگان در مراقبت از بیمار, کاربرد بیشتر دروس تئوری, کارآموزی و عملی در کارآیی حرفه ای و افزایش مهارتهای لازم جهت پاسخگویی به نیاز های حرفه ای, پیشنهاد می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طولابی، طاهره، و الحانی، فاطمه. (1389). بررسی مقایسه ای اهداف برنامه های آموزشی با نیاز های حرفه ای از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری طی سه دوره سه ساله. یافته، 12(2 (پیاپی 44))، 53-66. SID. https://sid.ir/paper/80078/fa

    Vancouver: کپی

    طولابی طاهره، الحانی فاطمه. بررسی مقایسه ای اهداف برنامه های آموزشی با نیاز های حرفه ای از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری طی سه دوره سه ساله. یافته[Internet]. 1389؛12(2 (پیاپی 44)):53-66. Available from: https://sid.ir/paper/80078/fa

    IEEE: کپی

    طاهره طولابی، و فاطمه الحانی، “بررسی مقایسه ای اهداف برنامه های آموزشی با نیاز های حرفه ای از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری طی سه دوره سه ساله،” یافته، vol. 12، no. 2 (پیاپی 44)، pp. 53–66، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/80078/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button