مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,908
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

592
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تناسب اهداف برنامه های آموزشی با نیازهای حرفه ای: دیدگاه دانش آموختگان دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد

صفحات

 صفحه شروع 263 | صفحه پایان 273

چکیده

 مقدمه: ارزشیابی وضعیت برنامه آموزشی از دیدگاه دانش آموختگان می تواند موجب شناسایی نواقص این برنامه ها شده و امکان اصلاح را فراهم نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین تناسب اهداف برنامه های آموزشی با نیازهای حرفه ای از دیدگاه دانش آموختگان دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد انجام شد.روش ها: این مطالعه توصیفی - مقطعی از نوع پیمایشی در سال 86-1385 روی 407 نفر دانش آموختگان پرستاری و مامایی سال های 84-1378 انجام شد. پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات فردی, تناسب اهداف برنامه های آموزشی با نیازهای حرفه ای و عناصر موثر بر کیفیت برنامه های آموزشی از دیدگاه دانش آموختگان به وسیله پست ارسال و بطور خود ایفا تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای آمار توصیفی و مجذور کای تجزیه و تحلیل شد.نتایج: بیشتر دانش آموختگان پرستاری (72.9 درصد) و مامایی (72.4 درصد), توانایی خود در مراقبت از بیمار را در حد زیاد ارزیابی نموده و کاربرد دروس کارآموزی را بیش از دروس عملی و تئوری در کارآیی حرفه ای موثر دانستند. از دیدگاه دانش آموختگان, مهارت های کسب شده در طول تحصیل, در حد متوسطی پاسخ گوی نیازهای حرفه ای آنان در محیط کار بود و عدم کسب مهارت های لازم, دانش آموختگان پرستاری (37.1 درصد) را بیش از مامایی (22.4 درصد) تحت فشار روانی قرار داده بود. بیشترین عناصر موثر بر کیفیت برنامه های آموزشی از دیدگاه دانش آموختگان, استفاده از اساتید و مربیان مجرب, امکانات آموزش بالینی و فضای مناسب, شیوه های تدریس بکار گرفته شده, امکانات آموزشی دانشکده و منابع علمی بود.نتیجه گیری: نیازهای حرفه ای دانش آموختگان پرستاری و مامایی در برنامه آموزشی, بطور جامع پوشش داده نمی شود. لزوم تغییر در برنامه آموزشی و فراهم نمودن تمهیدات لازم برای دستیابی به اهداف حرفه ای و تربیت نیروی انسانی ماهر و مولد, ضروری به نظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

طولابی، طاهره، جنانی، فاطمه، و قربان محمدی، ابراهیم. (1387). تناسب اهداف برنامه های آموزشی با نیازهای حرفه ای: دیدگاه دانش آموختگان دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(2 (پیاپی 20))، 263-273. SID. https://sid.ir/paper/389743/fa

Vancouver: کپی

طولابی طاهره، جنانی فاطمه، قربان محمدی ابراهیم. تناسب اهداف برنامه های آموزشی با نیازهای حرفه ای: دیدگاه دانش آموختگان دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1387؛8(2 (پیاپی 20)):263-273. Available from: https://sid.ir/paper/389743/fa

IEEE: کپی

طاهره طولابی، فاطمه جنانی، و ابراهیم قربان محمدی، “تناسب اهداف برنامه های آموزشی با نیازهای حرفه ای: دیدگاه دانش آموختگان دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 8، no. 2 (پیاپی 20)، pp. 263–273، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389743/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button