Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,160
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

956
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد، بر انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری سالمندان شهرستان بهشهر

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 27

چکیده

 مقدمه: در بیشتر جوامع مدرن, سالمندان بار سنگینی بر دوش خانواده ها تلقی می شوند. تغییر سریع ارزش های فرهنگی و اجتماعی بر کیفیت زندگی سالمندان اثر چشمگیری گذاشته که یکی از آنها کاهش میزان انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری آنهاست. هدف این پژوهش, تعیین اثر آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد, بر انعطاف پذیری شناختی وتاب آوری سالمندان است.روش: طرح این پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود که در آن به روش نمونه گیری در دسترس, 30 نفر از سالمندان مجتمع بهزیستی بهشهر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری مداخله و کنترل جای داده شدند. شرکت کنندگان در دو مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون با دو پرسش نامه ی انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (CFI) و تاب آوری کانر و دیوبدسون (CD-RIS) ارزیابی شدند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه 60 دقیقه ای (هفته ای یک جلسه) با پروتکل فلکسمن مورد مداخله قرار گرفت. داده ها با نسخه ی 20 نرم افزار SPSS و روش تحلیل کوواریانس بررسی شدند.یافته ها: یافته ها نشان دادند که گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون در دو مولف انعطاف پذیری و تاب آوری (P<0.50) بهبود یافته است.نتیجه گیری: آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر تعهد, موجب افزایش انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری سالمندان می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کبیری نسب، یوسف، و عبداله زاده، حسن. (1396). اثر آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد, بر انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری سالمندان شهرستان بهشهر. تازه های علوم شناختی، 19(4 )، 20-27. SID. https://sid.ir/paper/82730/fa

    Vancouver: کپی

    کبیری نسب یوسف، عبداله زاده حسن. اثر آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد, بر انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری سالمندان شهرستان بهشهر. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1396؛19(4 ):20-27. Available from: https://sid.ir/paper/82730/fa

    IEEE: کپی

    یوسف کبیری نسب، و حسن عبداله زاده، “اثر آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد, بر انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری سالمندان شهرستان بهشهر،” تازه های علوم شناختی، vol. 19، no. 4 ، pp. 20–27، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82730/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button