Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

309
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

509
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری، استرس ادراک شده و تاب آوری کارکنان زن بیمارستان

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 33

چکیده

 مقدمه: کارکنان بیمارستان در مقایسه با کارکنان بسیاری از سازمان های دیگر و کارکنان زن در مقایسه با کارکنان مرد با استرس ها و تنش های بیشتری مواجه هستند که این عوامل باعث افت سلامت آنان می شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری, استرس ادراک شده و تاب آوری کارکنان زن بیمارستان بود. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون شامل گروه های مداخله و کنترل بود. جامعه پژوهش کارکنان زن بیمارستان گنجویان شهر دزفول در سال 1397 بودند که 30 نفر از آنها با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی با کمک قرعه کشی به دو گروه مساوی (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله 8 جلسه 60 دقیقه ای تحت آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های انعطاف پذیری, استرس ادراک شده و تاب آوری بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه بیست و یک به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: گروه های مداخله و کنترل از نظر انعطاف پذیری, استرس ادراک شده و تاب آوری تفاوت معناداری داشتند. به عبارت دیگر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث بهبود معنادار انعطاف پذیری (0/001P<, 185/405F=), تاب آوری (0/001P<, 168/688F=) و استرس ادراک شده (0/003P<, 10/73F=) در کارکنان زن بیمارستان شد. نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود انعطاف پذیری, استرس ادراک شده و تاب آوری در کارکنان زن بیمارستان بود. در نتیجه برای ارتقای انعطاف پذیری و تاب آوری و برای کاهش استرس ادراک شده می توان از روش آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زرین فر، الناز، بلوطی، علیرضا، و میرزاوندی، جهانگیر. (1398). تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری, استرس ادراک شده و تاب آوری کارکنان زن بیمارستان. پژوهش توانبخشی در پرستاری، 5(4 )، 26-33. SID. https://sid.ir/paper/408453/fa

    Vancouver: کپی

    زرین فر الناز، بلوطی علیرضا، میرزاوندی جهانگیر. تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری, استرس ادراک شده و تاب آوری کارکنان زن بیمارستان. پژوهش توانبخشی در پرستاری[Internet]. 1398؛5(4 ):26-33. Available from: https://sid.ir/paper/408453/fa

    IEEE: کپی

    الناز زرین فر، علیرضا بلوطی، و جهانگیر میرزاوندی، “تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری, استرس ادراک شده و تاب آوری کارکنان زن بیمارستان،” پژوهش توانبخشی در پرستاری، vol. 5، no. 4 ، pp. 26–33، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408453/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button