مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,945
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

970
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اهداف استفاده از نمونه های مختلف زبان تمثیلی با رویکرد زبان شناسی شناختی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 38

چکیده

 هدف: در این مقاله اهداف افراد در تولید هشت نمونه زبان تمثیلی مختلف و اینکه آیا این اهداف در نمونه های مختلف زبان تمثیلی متفاوت اند یا خیر بررسی می شود. روش: آزمودنی های این تحقیق 130 دانشجوی کاردانی (65 دختر و 65 پسر) بودند که بعد از جمع آوری پرسش نامه ها, پاسخ نامه های 18 نفرشان به دلیل قابل استفاده نبودن حذف شد. به هر شرکت کننده, پرسش نامه هایی که خود نویسنده آماده کرده بود ارائه و در آن از افراد خواسته شده بود پس از خواندن مثال های نویسنده و ذکر چند مثال شبیه آن هدف خود را از استفاده از انواع خاصی از زبان تمثیل به جای استفاده از زبان لفظی همتای آن بیان کنند. یافته ها: بر اساس الگوی روبرتز و کروز, حدود 20 هدف کلی طراحی و پاسخ شرکت کنندگان بنا به نزدیکی به هرکدام از این 19 دسته, در دسته خاص خود قرار داده شد. نتیجه بررسی پاسخ شرکت کنندگان نشان داد که از درخواست غیرمستقیم بیشتر برای نشان دادن احساسات خوب/ناراحت نشدن طرف مقابل و احترام به او, مودب بودن, نشان دادن سطح شعور استفاده می شود. از کتمان حقیقت بیشتر برای وجهه خود را خراب نکردن, هدایت عمل طرف مقابل/تاثیرگذار بودن و سایر اهداف استفاده می شود. از عبارت اصطلاحی بیشتر برای مطابق عرف صحبت کردن, شفاف سازی/بهتر منظور را رساندن استفاده می شود. از تشبیه بیشتر برای سخنورتر به نظر آمدن, تاکید, شفاف سازی/ منظور را بهتر رساندن استفاده می شود. از پرسش تصنعی بیشتر برای تاکید استفاده می شود. از اغراق بیشتر برای تاکید, شفاف سازی/ منظور را بهتر رساندن استفاده می شود. از طعنه بیشتر به منظور شوخی کردن (شوخ طبع به نظر رسیدن), نشان دادن احساسات بد استفاده می شود. از استعاره بیشتر به منظور شوخی کردن (شوخ طبع به نظر رسیدن), نشان دادن احساسات بد, هدایت عمل طرف مقابل/تاثیر گذار بودن و سایر اهداف استفاده می شود. نتیجه گیری: بنابر یافته های به دست آمده می توان نتیجه گیری کرد در اهداف استفاده از انواع زبان های تمثیلی, موارد اشتراک و اختلاف وجود دارد که در مقاله به جزئیات آنها پرداخته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عرفانیان قونسولی، لیلا، شریفی، شهلا، و مشکوه الدینی، مهدی. (1393). اهداف استفاده از نمونه های مختلف زبان تمثیلی با رویکرد زبان شناسی شناختی. تازه های علوم شناختی، 16(1 (مسلسل 61))، 29-38. SID. https://sid.ir/paper/83090/fa

    Vancouver: کپی

    عرفانیان قونسولی لیلا، شریفی شهلا، مشکوه الدینی مهدی. اهداف استفاده از نمونه های مختلف زبان تمثیلی با رویکرد زبان شناسی شناختی. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1393؛16(1 (مسلسل 61)):29-38. Available from: https://sid.ir/paper/83090/fa

    IEEE: کپی

    لیلا عرفانیان قونسولی، شهلا شریفی، و مهدی مشکوه الدینی، “اهداف استفاده از نمونه های مختلف زبان تمثیلی با رویکرد زبان شناسی شناختی،” تازه های علوم شناختی، vol. 16، no. 1 (مسلسل 61)، pp. 29–38، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/83090/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا