مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,282
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

936
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کیفیت رشته علوم تربیتی در دانشگاه کردستان بر اساس مدل های کانو و گسترش عملکرد کیفیت

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 150

کلیدواژه

گسترش عملکرد کیفیت (QFD)Q3
خانه کیفیت (HoQ)Q3
مدل کانو (Kano)Q3

چکیده

 امروزه مفهوم کیفیت دغدغه اصلی بسیاری از سازمان های تولیدی و خدماتی محسوب می شود. در واقع در دنیای رقابتی کنونی سازمان ها ناچار هستند برای بقا و نیز ارتقای جایگاه خود شرایطی را فراهم آورند که کسب حداکثر رضایت مشتریان خود را به همراه داشته باشند. در این راستا, مسوولیت دانشگاه ها به دلیل نقش حساس آن ها در روند تحولات اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی جامعه بیش از گذشته است. در این خصوص, در پژوهش حاضر تلاش شد تا از طریق شناسایی ابعاد کیفیت فعالیت های آموزشی در رشته علوم تربیتی دانشگاه کردستان و به کارگیری مدل های (QFD) و کانو, راهکارهایی برای ارتقا آن ارائه شود. در مرحله اول از این پژوهش, انتظارات و ادراکات دانشجویان از کیفیت رشته علوم تربیتی بر اساس چهار بعد محتوای دوره, ساختار دوره, ویژگی های استادان و امکانات دوره, از طریق آزمون ویلکاکسون بررسی و مقایسه شد. نتایج این بخش از پژوهش نشان داد که بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از کیفیت رشته علوم تربیتی دانشگاه کردستان در همه ابعاد شکاف منفی و معنادار وجود دارد. در ادامه, شاخص های دارای شکاف منفی و معنی دار وارد مدل کانو شدند و از طریق آن ده نیاز الزامی, شش نیاز جذاب و شش نیاز تک بعدی شناسایی شدند. در نهایت, ده نیاز الزامی مشخص شده در مدل کانو به عنوان ندای مشتری, وارد مدل (QFD) شدند و از این طریق پانزده ویژگی حرفه ای برای برآورده کردن این خواسته ها شناسایی شد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عارفی، محبوبه، زندی، خلیل، و شهودی، مریم. (1390). بررسی کیفیت رشته علوم تربیتی در دانشگاه کردستان بر اساس مدل های کانو و گسترش عملکرد کیفیت. اندیشه های نوین تربیتی، 7(1)، 125-150. SID. https://sid.ir/paper/86775/fa

Vancouver: کپی

عارفی محبوبه، زندی خلیل، شهودی مریم. بررسی کیفیت رشته علوم تربیتی در دانشگاه کردستان بر اساس مدل های کانو و گسترش عملکرد کیفیت. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1390؛7(1):125-150. Available from: https://sid.ir/paper/86775/fa

IEEE: کپی

محبوبه عارفی، خلیل زندی، و مریم شهودی، “بررسی کیفیت رشته علوم تربیتی در دانشگاه کردستان بر اساس مدل های کانو و گسترش عملکرد کیفیت،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 7، no. 1، pp. 125–150، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86775/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button