مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,020
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,185
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر روش های مختلف سنجش (تشریحی یا چند گزینه ای) بر رویکردهای مطالعه و راهبردهای آماده شدن برای امتحان در دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 46

چکیده

 هدف از انجام پژوهش حاضر نشان دادن تاثیر دو روش متداول سنجش کلاسی (تشریحی و چهارگزینه ای) بر رویکردهای مطالعه و راهبردهای آماده شدن برای امتحان در دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین بوده است. برای انجام این پژوهش تعداد 332 نفر از دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین در رشته های روان شناسی و مدیریت آموزشی دانشگاههای شاهد و آزاد اسلامی اراک شرکت داشتند. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به رویکردهای مطالعه دانشجویان از پرسشنامه رویکردها و مهارت های مطالعه برای دانشجویان (ASSIST) و برای اندازه گیری راهبردهای آماده شدن برای امتحان از پرسشنامه محقق ساخته ای با همین نام استفاده شد. داده های مربوط به این متغیرها در دو نوبت پیش آزمون و پس آزمون در ابتدا و انتهای ترم تحصیلی جمع آوری شد. معدل واحدهای درسی گذرانده شده دانشجویان نیز به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از روش های آماری MANCOVA و ANCOVA استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از امتحان های تشریحی دانشجویان را به سمت رویکرد عمقی مطالعه و استفاده از امتحان های چند گزینه ای آنها را به سمت رویکرد سطحی مطالعه سوق می دهد. در تعامل بین سطوح متغیرهای روش سنجش و پیشرفت تحصیلی, تعامل روش سنجش تشریحی و سطح پیشرفت تحصیلی بالا در مقایسه با سایر شکل های تعامل متغیرهای مذکور, باعث می شود که دانشجویان رویکرد عمقی تری در مطالعه داشته باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتح آبادی، جلیل، و سیف، علی اکبر. (1386). بررسی تاثیر روش های مختلف سنجش (تشریحی یا چند گزینه ای) بر رویکردهای مطالعه و راهبردهای آماده شدن برای امتحان در دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 14(4 (ویژه نامه علوم تربیتی))، 21-46. SID. https://sid.ir/paper/8814/fa

    Vancouver: کپی

    فتح آبادی جلیل، سیف علی اکبر. بررسی تاثیر روش های مختلف سنجش (تشریحی یا چند گزینه ای) بر رویکردهای مطالعه و راهبردهای آماده شدن برای امتحان در دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین. مجله علوم تربیتی و روانشناسی[Internet]. 1386؛14(4 (ویژه نامه علوم تربیتی)):21-46. Available from: https://sid.ir/paper/8814/fa

    IEEE: کپی

    جلیل فتح آبادی، و علی اکبر سیف، “بررسی تاثیر روش های مختلف سنجش (تشریحی یا چند گزینه ای) بر رویکردهای مطالعه و راهبردهای آماده شدن برای امتحان در دانشجویان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین،” مجله علوم تربیتی و روانشناسی، vol. 14، no. 4 (ویژه نامه علوم تربیتی)، pp. 21–46، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/8814/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا