Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,693
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

752
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با اضطراب رایانه

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 134

چکیده

 مقدمه: امروزه هوش هیجانی اهمیت روز افزونی در ابعاد مختلف زندگی افراد, اعم از تحصیل و یا حرفه یافته است. این پژوهش نیز با هدف بررسی هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با اضطراب رایانه انجام گرفت.روش کار: در این مطالعه توصیفی )از نوع پیمایشی و همبستگی( در مجموع 370 دانشجوی ترم سوم و چهارم دانشگاه اراک که در دانشکده های ادبیات و علوم انسانی, فنی و مهندسی و علوم پایه تحصیل می کردند به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسش نامه استاندارد شده در این زمینه استفاده گردید که عبارتند از: پرسش نامه هوش هیجانی شرینگ و پرسش نامه اضطراب رایانه هنسن و همکاران. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون, رگرسیون آماری و آزمون t استفاده گردید.نتایج: یافته های پژوهشی نشان داد دانشجویان دانشگاه اراک از هوش هیجانی بالاتر از متوسط و پایین تر از عالی برخوردارند. بین هوش هیجانی و خرده مولفه های آن با اضطراب رایانه رابطه معنادار منفی وجود دارد (p=0.01). همچنین در بررسی تاثیر خرده مولفه های هوش هیجانی و متغیرهای فردی )جنسیت, رشته تحصیلی, معدل و...( در پیش بینی متغیر ملاک )اضطراب رایانه( نتایج نشان داد که تنها خود آگاهی, هوشیاری اجتماعی و خودانگیزی در پیش بینی متغیر ملاک تاثیر معناداری دارند (p<0.001) و از متغیرهای فردی تنها رشته تحصیلی در پیش بینی اضطراب رایانه تاثیر معناداری داشت (p=0.01). بین میانگین نمرات پسران و دختران در متغیرهای هوش هیجانی و اضطراب رایانه تفاوت معناداری مشاهده نشد.بحث: با توجه به بالا نبودن هوش هیجانی در دانشجویان و وجود رابطه معنادار منفی بین هوش هیجانی و اضطراب رایانه به نظر می رسد توجه به هوش هیجانی برای بهبود بهداشت روانی و موفقیت در عملکرد دانشجویان از اهمیت و ارزش بسیاری برخوردار باشد. لذا پیشنهاد می گردد تا در برنامه درسی دانشگاه ها به هوش هیجانی و لزوم ارتقا آن در دانشجویان توجه لازم به عمل آید.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اکبری، محمد، رضاییان، حمید، و مودی، میترا. (1386). بررسی هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با اضطراب رایانه. اصول بهداشت روانی، 9(36-35)، 129-134. SID. https://sid.ir/paper/88379/fa

Vancouver: کپی

اکبری محمد، رضاییان حمید، مودی میترا. بررسی هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با اضطراب رایانه. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1386؛9(36-35):129-134. Available from: https://sid.ir/paper/88379/fa

IEEE: کپی

محمد اکبری، حمید رضاییان، و میترا مودی، “بررسی هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه اراک و رابطه آن با اضطراب رایانه،” اصول بهداشت روانی، vol. 9، no. 36-35، pp. 129–134، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88379/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا