Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,401
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,167
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 24

چکیده

 این پژوهش با عنوان «بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن» است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیم سال اول 89-88 تشکیل می دهند که 23,900 نفر هستد و به صورت نمونه گیری طبقه ای تصادفی ساده با استفاده از جدول مرگان 384 نفر انتخاب شده است. ابزار پژوهش مذکور 2 پرسشنامه استاندارد سریا شرینگ و کالات است که ضریب آلفای کرونباخ در هوش هیجانی 0.89 و مهارت های مقابله با استرس 0.92 می باشد. ابعاد اصلی هوش هیجانی با عنایت به مبانی نظری به 5 مولفه تقسیم می شود: 1. خودآگاهی 2. مدیریت بر خود 3. آگاهی اجتماعی 4. مهارت های اجتماعی 5. خودانگیزی. مولفه های اصلی مهارت های مقابله با استرس به دو دسته کلی تقسیم می شود: 1. مهارت های کنارآیی متمرکز بر مساله 2. مهارت های کنارآیی متمرکز بر هیجان. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی شامل (ضریب همبستگی, تحلیل واریانس, آزمون فریدمن) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که 1. بین مولفه خودآگاهی هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس هیچ رابطه ای وجود ندارد. 2. بین مولفه خودانگیختگی هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس رابطه معنی داری وجود دارد. 3. بین مولفه همدلی هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس رابطه معنی داری وجود دارد. 4. بین مولفه مهارت های اجتماعی هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس رابطه معنی داری وجود دارد. 5. بین مولفه خودتنظیمی هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس رابطه معنی داری وجود ندارد. آزمون فریدمن رتبه بندی مولفه ها را این گونه بیان می کند: 1. خودآگاهی, 2. خودتنظیمی, 3. همدلی, 4. مهارت های اجتماعی و 5. خودانگیختگی.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حیدری تفرشی، غلامحسین، و دلفان آذری، قنبرعلی. (1389). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. تحقیقات مدیریت آموزشی، 2(2)، 15-24. SID. https://sid.ir/paper/95814/fa

Vancouver: کپی

حیدری تفرشی غلامحسین، دلفان آذری قنبرعلی. بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. تحقیقات مدیریت آموزشی[Internet]. 1389؛2(2):15-24. Available from: https://sid.ir/paper/95814/fa

IEEE: کپی

غلامحسین حیدری تفرشی، و قنبرعلی دلفان آذری، “بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،” تحقیقات مدیریت آموزشی، vol. 2، no. 2، pp. 15–24، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95814/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا