Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,089
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

805
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد

صفحات

 صفحه شروع 250 | صفحه پایان 259

چکیده

 مقدمه: پژوهش های متعددی در مورد خودتنظیمی و بهداشت جسمی و نقش یادگیری خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی و انگیزش یادگیری انجام گرفته, اما مطالعات درباره یادگیری خودتنظیمی و بهداشت روانی اندک است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد در سال 88-1387 انجام گرفت. روش کار: در این مطالعه آزمایشی, تعداد 30 نفر از دانش آموزان پسر (15 نفر برای گروه آزمون و شاهد) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای از نواحی هفتگانه آموزش و پرورش شهر مشهد انتخاب گردید. ابتدا پرسش نامه های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و سلامت عمومی-28 به صورت پیش آزمون در هر دو گروه اجرا شدند. سپس گروه آزمون تحت یک برنامه آموزشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی به مدت 18 جلسه یک ساعته قرار گرفتند. در پایان آموزش, پس آزمون های پرسش نامه های یاد شده در هر دو گروه اجرا شد. داده های پژوهش با نرم افزار SPSS و آزمون تی مستقل تحلیل شدند.یافته ها: بین میانگین های نمرات اختلافی وضعیت سلامت روانی (P=0.34)  و مولفه های آن یعنی شکایات جسمانی(P=0.37) , اضطراب(P=0.59) , سوء عملکرد اجتماعی (P=0.12) و افسردگی (P=0.19) در دو گروه آزمون و شاهد تفاوت معنی داری وجود ندارد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج, آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش آموزان تاثیر معنی داری ندارد. البته رابطه دو متغیر یاد شده می تواند متاثر از عواملی هم چون ابزار سنجش سلامت روانی, روش آموزش, مدت برنامه آموزشی, فرصت تمرین و کاربرد راهبردها باشد. بنابراین برای قضاوت دقیق تر پیرامون آن ها, مطالعات بیشتری با در نظر گرفتن عوامل یاد شده ضرورت می یابد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    توکلی زاده، جهان شیر، ابراهیمی قوام آبادی، صغری، فرخی، نورعلی، و گلزاری، محمود. (1390). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد. اصول بهداشت روانی، 13(3 (پیاپی 51))، 250-259. SID. https://sid.ir/paper/88577/fa

    Vancouver: کپی

    توکلی زاده جهان شیر، ابراهیمی قوام آبادی صغری، فرخی نورعلی، گلزاری محمود. بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد. اصول بهداشت روانی[Internet]. 1390؛13(3 (پیاپی 51)):250-259. Available from: https://sid.ir/paper/88577/fa

    IEEE: کپی

    جهان شیر توکلی زاده، صغری ابراهیمی قوام آبادی، نورعلی فرخی، و محمود گلزاری، “بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد،” اصول بهداشت روانی، vol. 13، no. 3 (پیاپی 51)، pp. 250–259، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88577/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا