مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

735
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل استرس زا در بین مدیران دوره های تحصیلی مدارس آموزش و پرورش استان ایلام 1381

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 25

کلیدواژه

چکیده

 این مهم برای متولیان تعلیم و تربیت و سیاستگذاران سلامت و بهزیستی محرز است که استرس تاثیر نامطلوبی بر فرد, خانواده عملکرد حرفه ای و مخاطبین فرد دارد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که به منظور بررسی عوامل استرس زا در بین مدیران مدارس دوره های مختلف تحصیلی استان ایلام در سال 1381 انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس مستقل شهری, روستایی, دولتی و غیر انتفاعی در سه دوره تحصیلی در استان ایلام به تعداد 886 نفر بود که به روش نمونه گیری خوشه ای, ابتدا از بین 14 منطقه استان 7 منطقه انتخاب و سپس به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 269 نفر از مدیران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه شیوه نظارت بر عملکرد مدیران, سنجش میزان فشار روانی, منابع استرس زا لوتانز (1982) و پرسشنامه جو سازمانی ساسمن و سام دیپ (1982) بود. که در این تحقیق نیز مجددا پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ, تنصیف اسپیرمن و گاتمن در حد مطلوب بدست آمد. به منظور تحلیل یافته ها از آزمون همبستگی اسپیرمن, پیرسون, من ویتنی, کروسکال والیس و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد 75 درصد از آزمودنیها تا حد زیاد و خیلی زیاد علل فشارهای عصبی را حساسیت بیش از اندازه در محیط کار و انتظارات مسئولین آموزش و پرورش بیان نمودند. همچنین بین میزان استرس و متغیرهای عوامل شغلی, خانوادگی, فرهنگی اجتماعی, جو سازمانی و سن ارتباط معنی دار وجود داشت P<0.05)). در حالیکه بین متغیر جنسیت, سابقه کار, تحصیلات, ساعات کار, دوره تحصیلی, محل اشتغال و میزان استرس ارتباط معنی دار وجود نداشت, در نهایت اینکه میزان تنیدگی مدیران 2.4 نزدیک به حد متوسط مشاهده گردید و میانگین کل عوامل استرس زا در آزمودنیها به ترتیب عوامل شغلی بیشترین و عوامل فرهنگی اجتماعی کمترین درصد را به خود اختصاص دادند. با توجه به نتایج تحقیق باید خاطر نشان کرد که استرس فقط معلول یک عامل نمی باشد بلکه کلیه عوامل خانوادگی, شغلی, فرهنگی, اجتماعی نیز در تکوین استرس سهیم می باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    علایی، مرضیه. (1382). بررسی عوامل استرس زا در بین مدیران دوره های تحصیلی مدارس آموزش و پرورش استان ایلام 1381. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 11(41-40)، 20-25. SID. https://sid.ir/paper/89780/fa

    Vancouver: کپی

    علایی مرضیه. بررسی عوامل استرس زا در بین مدیران دوره های تحصیلی مدارس آموزش و پرورش استان ایلام 1381. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1382؛11(41-40):20-25. Available from: https://sid.ir/paper/89780/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه علایی، “بررسی عوامل استرس زا در بین مدیران دوره های تحصیلی مدارس آموزش و پرورش استان ایلام 1381،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 11، no. 41-40، pp. 20–25، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/89780/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button