مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

496
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

611
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفیت مراقبت های پس از زایمان از دیدگاه گیرندگان خدمات مرکز جامع سلامت با استفاده از الگوی SERVQUAL

صفحات

 صفحه شروع 281 | صفحه پایان 291

چکیده

 مقدمه خدمات پس از زایمان یکی از مهم ترین مراقبت های بهداشتی و عاملی بسیار مهم در جلوگیری از پیامدهای ناخواسته مادری است. این دوره, زمانی ایده آل برای مداخلات به منظور ارتقای سلامت آنهاست. امروزه مهم ترین راه افزایش کیفیت مراقبت ها, بررسی میزان کیفیت است؛ از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین کیفیت مراقبت های پس از زایمان از دیدگاه گیرندگان خدمات با استفاده از الگوی SERVQUAL در مراکز جامع سلامت شهر سنندج در سال 1396 صورت گرفت. روش کار در مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر, 384 نفر از زنان مراجعه کننده برای دریافت مراقبت های پس از زایمان به مراکز جامع سلامت شهر سنندج بررسی شدند. نمونه گیری به روش طبقه بندی انجام شد و گردآوری اطلاعات به کمک پرسشنامه استاندارد SERVQUAL صورت گرفت. در این پرسشنامه, شکاف کیفیت در پنج بعد خدمت (ملموسات, اطمینان, تضمین, پاسخگویی و همدلی) و 22 پرسش اندازه گیری می شود. داده ها نیز به کمک نرم افزار SPSS نسخه 23 و آمار توصیفی, آزمون های t و ANOVA تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها در همه ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات, شکاف منفی کیفیت وجود داشت. بیشترین میانگین این شکاف در بعد اطمینان (1/82-) و کمترین میانگین در بعد پاسخگویی (1/55-) است. همچنین میان سن, سطح تحصیلات و تعداد فرزندان و شکاف کیفیت ارتباط معناداری وجود نداشت (0/05> P). نتیجه گیری براساس نتایج, میان سطح انتظارات و ادراکات گیرندگان خدمات فاصله وجود دارد و تلاش برای برطرف کردن نیازها و دستیابی به انتظارات ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قلی پور، راحیل، شاهوی، روناک، قادرخانی، گلبهار، ذکریایی، سوما، و بهمنی، سوما. (1398). کیفیت مراقبت های پس از زایمان از دیدگاه گیرندگان خدمات مرکز جامع سلامت با استفاده از الگوی SERVQUAL. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، 27(4 )، 281-291. SID. https://sid.ir/paper/92623/fa

    Vancouver: کپی

    قلی پور راحیل، شاهوی روناک، قادرخانی گلبهار، ذکریایی سوما، بهمنی سوما. کیفیت مراقبت های پس از زایمان از دیدگاه گیرندگان خدمات مرکز جامع سلامت با استفاده از الگوی SERVQUAL. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)[Internet]. 1398؛27(4 ):281-291. Available from: https://sid.ir/paper/92623/fa

    IEEE: کپی

    راحیل قلی پور، روناک شاهوی، گلبهار قادرخانی، سوما ذکریایی، و سوما بهمنی، “کیفیت مراقبت های پس از زایمان از دیدگاه گیرندگان خدمات مرکز جامع سلامت با استفاده از الگوی SERVQUAL،” مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، vol. 27، no. 4 ، pp. 281–291، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92623/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button