مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,513
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

638
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و ارزشیابی یک مداخله آموزشی برای ارتقای کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی بای پاس عروق کرونر بر مبنای الگوی پرسید - پروسید

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 37

چکیده

 زمینه و هدف: کیفیت زندگی تعداد زیادی از بیماران پس از جراحی قلب همچنان پایین می ماند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بر مبنای الگوی پرسید - پروسید (PROCEED – PRECEDE) برای افزایش کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی بای پاس انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه تجربی که به صورت کارآزمایی بالینی انجام شد, تعداد 110 بیمار, شش هفته پس از جراحی بای پاس به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. طراحی برنامه آموزشی مطابق با مراحل الگوی پرسید - پروسید انجام شد. قبل از اجرای مداخله آموزشی, پرسشنامه های سنجش کیفیت زندگیSf-36  و پرسشنامه های خود ساخته و استاندارد مطابق با مراحل الگوی پرسید برای دو گروه تکمیل شد. گروه آزمون, مداخله مورد نظر را دریافت کردند؛ گروه شاهد نیز مراقبتهای معمول را دریافت نمودند. بیماران دو گروه بلافاصله و چهار هفته پس از مداخله آموزشی پیگیری شدند و مجددا پرسشنامه های مربوطه برای آنها تکمیل شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای t, Chi-Square و آزمون آنالیز واریانس در سطح معنی داری P£0.05 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.یافته ها: یافته ها نشان دهنده وجود تفاوت معنی دار در ابعاد عملکرد جسمانی (P<0.001), نقش جسمانی (P<0.05), درد بدن (P<0.05), سلامت عمومی (P<0.01), نیروی حیاتی (P<0.01), عملکرد اجتماعی (P<0.05), نقش روانی (P<0.01) و سلامت روانی (P<0.01) کیفیت زندگی بیماران گروه آزمون نسبت به گروه شاهد, پس از اجرای مداخله بود.نتیجه گیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید - پروسید, می تواند سبب افزایش کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی بای پاس کرونر گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهداری، طاهره، حیدرنیا، علیرضا، رمضان خانی، علی، صادقیان، سعید، غفرانی پور، فضل اله، و اعتمادی، ثریا. (1387). طراحی و ارزشیابی یک مداخله آموزشی برای ارتقای کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی بای پاس عروق کرونر بر مبنای الگوی پرسید - پروسید. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 15(4 (پیاپی 37))، 27-37. SID. https://sid.ir/paper/95381/fa

    Vancouver: کپی

    دهداری طاهره، حیدرنیا علیرضا، رمضان خانی علی، صادقیان سعید، غفرانی پور فضل اله، اعتمادی ثریا. طراحی و ارزشیابی یک مداخله آموزشی برای ارتقای کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی بای پاس عروق کرونر بر مبنای الگوی پرسید - پروسید. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1387؛15(4 (پیاپی 37)):27-37. Available from: https://sid.ir/paper/95381/fa

    IEEE: کپی

    طاهره دهداری، علیرضا حیدرنیا، علی رمضان خانی، سعید صادقیان، فضل اله غفرانی پور، و ثریا اعتمادی، “طراحی و ارزشیابی یک مداخله آموزشی برای ارتقای کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی بای پاس عروق کرونر بر مبنای الگوی پرسید - پروسید،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 15، no. 4 (پیاپی 37)، pp. 27–37، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95381/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا