مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

670
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

485
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خودارزیابی نگرش کارورزان و فارغ التحصیلان پزشکی از بیماری های رایج و سرپایی کودکان، سال 1392

صفحات

 صفحه شروع 376 | صفحه پایان 385

چکیده

 زمینه و هدف: آنچه که در محیط کاری آینده پزشکان عمومی به طور عمده مطرح می باشد, مدیریت بیماران سرپایی در درمانگاه است. این مطالعه به منظور بررسی نگرش کارورزان و فارغ التحصیلان نسبت به نحوه آموزش بخش اطفال در مورد بیماری های سرپایی کودکان انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- مقطعی, 40 دانشجوی پزشکی مقطع کارورزی و 20 پزشک فارغ التحصیل در سال 1392, به عنوان نمونه انتخاب شدند و نگرش آن ها نسبت به کیفیت و کارآیی آموزش بخش اطفال سنجیده شد. ابزار مطالعه, پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس مقیاس لیکرت امتیازدهی گردید. در این مطالعه, میانگین نمره نگرش در سه حیطه تشخیص, درمان و نسخه نویسی برای چهار گروه اصلی بیماران سرپایی شامل: بیماری های میکروبی, انگلی, نوزادان و کمبودهای تغذیه ای محاسبه شد. داده ها پس از ورود به نرم افزار آماری SPSS (ویرایش 11.5) با کمک آزمون آماری Independent t-Test در سطح معنی داری a=0.05 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها:میانگین نمره نگرش فارغ التحصیلان در حیطه های تشخیص, درمان و نسخه نویسی به ترتیب: 3.20±0.27, 3.21±0.30 و 3.06±0.37 و در کارورزان به ترتیب: 3.44±0.58, 3.21±0.55 و 2.97±0.59 به دست آمد. بیشترین و کمترین میانگین نمره نگرش در هر سه حیطه تشخیص, درمان و نسخه نویسی در هر دو گروه کارورز و فارغ التحصیل به ترتیب مربوط به بیماری های نوزادان و بیماری های انگلی بود. میانگین نمره نگرش بین دو گروه در هر سه حیطه مذکور, تفاوت معنی داری نداشت.نتیجه گیری:نمره خودارزیابی نگرش کارورزان از بیماری های سرپایی کودکان در سطح بالایی نبود و این نمره با افزایش تجربه کاری افزایش نیافت؛ بنابراین بهبود کیفیت آموزش بالینی, راهکار اصلی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فعال، غلامرضا، کیامنش، زهرا، و بیجاری، بیتا. (1394). خودارزیابی نگرش کارورزان و فارغ التحصیلان پزشکی از بیماری های رایج و سرپایی کودکان, سال 1392. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 22(4)، 376-385. SID. https://sid.ir/paper/95397/fa

    Vancouver: کپی

    فعال غلامرضا، کیامنش زهرا، بیجاری بیتا. خودارزیابی نگرش کارورزان و فارغ التحصیلان پزشکی از بیماری های رایج و سرپایی کودکان, سال 1392. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1394؛22(4):376-385. Available from: https://sid.ir/paper/95397/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا فعال، زهرا کیامنش، و بیتا بیجاری، “خودارزیابی نگرش کارورزان و فارغ التحصیلان پزشکی از بیماری های رایج و سرپایی کودکان, سال 1392،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 22، no. 4، pp. 376–385، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95397/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا