مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,231
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

629
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارت های بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 1388

صفحات

 صفحه شروع 312 | صفحه پایان 319

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش جدا نشدنی از برنامه آموزش پزشکی و یکی از بهترین روش های ارزیابی صلاحیت عملکرد آزمون ساختاریافته عینی بالینی می باشد. این پژوهش به منظور بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارت های بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی انجام گردید.روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی همبستگی, 12 مهارت بالینی توسط چک لیست عملکرد ارزیابی گردید. 39 دانشجو در 12 ایستگاه, مهارت ها را انجام دادند؛ در هر ایستگاه ارزیابی توسط مشاهده گر مطابق چک لیست انجام شد. روایی ملاکی از طریق همبستگی میانگین نمرات دروس نظری و بالینی با نمره OSCE و پایایی, از طریق همبستگی بین نمرات گزارش شده توسط دو مشاهده گر در دو ایستگاه محاسبه گردید. داده ها با نرم افزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون رگرسیون لوجستیک تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: ضریب همبستگی نمرات OSCE با میانگین نمرات نظری 0.46 (P=0.003), با نمرات بالینی 0.61 (P<0.001) و با معدل کل 0.56 (P<0.001) بود. بالاترین و پایین ترین ضریب همبستگی به ترتیب 0.54 و 0.08 در ایستگاه حمل مصدوم و کنترل خونریزی مشاهده شد. ضریب همبستگی بین نمرات دو مشاهده گر در ایستگاه تخلیه شوک 0.97 و در ایستگاه آمبوبگ 0.68 (P<0.001) بود.نتیجه گیری: استفاده از OSCE به عنوان روش معتبر و پایا برای سنجش مهارت های بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی و در کلیه بخش ها توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرج زاده، زهرا، سعادت جو، سیدعلیرضا، طبیعی، شهناز، و سیدحسینی، محمدرضا. (1390). روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارت های بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 1388. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 18(4 (پیاپی 49))، 312-319. SID. https://sid.ir/paper/95659/fa

    Vancouver: کپی

    فرج زاده زهرا، سعادت جو سیدعلیرضا، طبیعی شهناز، سیدحسینی محمدرضا. روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارت های بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 1388. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1390؛18(4 (پیاپی 49)):312-319. Available from: https://sid.ir/paper/95659/fa

    IEEE: کپی

    زهرا فرج زاده، سیدعلیرضا سعادت جو، شهناز طبیعی، و محمدرضا سیدحسینی، “روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارت های بالینی دانشجویان فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 1388،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 18، no. 4 (پیاپی 49)، pp. 312–319، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95659/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا