مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,164
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

998
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 308 | صفحه پایان 315

چکیده

 زمینه و هدف: ابراز وجود به عنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در روابط بین فردی محسوب می شود. ضعف در این توانایی موجب افزایش تنش روانی و در نتیجه اختلال در زمینه بهداشت روانی افراد خواهد شد. از سوی دیگر تحقیقات قبلی بیانگر تاثیر ابراز وجود بر موفقیت تحصیلی و شغلی می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش تحقیق: این مطالعه تجربی, به صورت پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه شاهد, در سال تحصیلی 89-1388 انجام شد. تعداد 40 دانشجو به شیوه خوشه ای تصادفی در دو گروه مورد و شاهد (هر گروه متشکل از 10 زن و 10 مرد) انتخاب شدند. افراد گروه مورد به مدت 8 جلسه تحت آموزش گروهی ابراز وجود قرار گرفتند. به منظور ارزیابی متغیرها قبل و بعد از آموزش از آزمون عزت نفس Ellis Pop و پرسشنامه افسردگی بک (Beck) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (ویرایش 16) و آزمون های MANCOVA و تی, در سطح معنی داری 0.05>P تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: آموزش ابراز وجود در گروه مورد, موجب افزایش میزان عزت نفس و کاهش میزان افسردگی دانشجویان به صورت معنی داری گردید (0.001=P برای هر دو)؛ اما این تاثیر در گروه شاهد مشاهده نشد (0.05>P).نتیجه گیری: می توان از آموزش مهارت های ابراز وجود به عنوان روشی در جهت افزایش بهداشت روانی دانشجویان رشته های پزشکی استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رنجبرکهن، زهره، و سجادی نژاد، مرضیه سادات. (1389). تاثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 17(4 (پیاپی 45))، 308-315. SID. https://sid.ir/paper/95714/fa

    Vancouver: کپی

    رنجبرکهن زهره، سجادی نژاد مرضیه سادات. تاثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1389؛17(4 (پیاپی 45)):308-315. Available from: https://sid.ir/paper/95714/fa

    IEEE: کپی

    زهره رنجبرکهن، و مرضیه سادات سجادی نژاد، “تاثیر آموزش ابراز وجود بر عزت نفس و افسردگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 17، no. 4 (پیاپی 45)، pp. 308–315، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95714/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا