این پژوهش با عنوان «بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن» است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیم سال اول 89-88 تشکیل می دهند که 23,900 نفر هستد و به صورت نمونه گیری طبقه ای تصادفی ساده با استفاده از جدول مرگان 384 نفر انتخاب شده است. ابزار پژوهش مذکور 2 پرسشنامه استاندارد سریا شرینگ و کالات است که ضریب آلفای کرونباخ در هوش هیجانی 0.89 و مهارت های مقابله با استرس 0.92 می باشد. ابعاد اصلی هوش هیجانی با عنایت به مبانی نظری به 5 مولفه تقسیم می شود: 1. خودآگاهی 2. مدیریت بر خود 3. آگاهی اجتماعی 4. مهارت های اجتماعی 5. خودانگیزی. مولفه های اصلی مهارت های مقابله با استرس به دو دسته کلی تقسیم می شود: 1. مهارت های کنارآیی متمرکز بر مساله 2. مهارت های کنارآیی متمرکز بر هیجان. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی شامل (ضریب همبستگی، تحلیل واریانس، آزمون فریدمن) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که 1. بین مولفه خودآگاهی هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس هیچ رابطه ای وجود ندارد. 2. بین مولفه خودانگیختگی هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس رابطه معنی داری وجود دارد. 3. بین مولفه همدلی هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس رابطه معنی داری وجود دارد. 4. بین مولفه مهارت های اجتماعی هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس رابطه معنی داری وجود دارد. 5. بین مولفه خودتنظیمی هوش هیجانی و مهارت های مقابله با استرس رابطه معنی داری وجود ندارد. آزمون فریدمن رتبه بندی مولفه ها را این گونه بیان می کند: 1. خودآگاهی، 2. خودتنظیمی، 3. همدلی، 4. مهارت های اجتماعی و 5. خودانگیختگی.