مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

268
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

67
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در دانشگاه های ایران و تنسی امریکا

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 54

چکیده

 مقدمه: ارتقاء کیفیت و پویایی برنامه های آموزش عالی پرستاری مستلزم ارزشیابی و بررسی های کمی و کیفی مستمر و به کار بردن نتایج حاصل از ارزشیابی در عمل است. غفلت از کیفیت آموزش عالی و کارایی دانش آموختگان به ویژه آموزش دکتری یکی از نگرانی های عمده نظام آموزشی سلامت می باشد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری ایران و دانشگاه تنسی آمریکا انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی _تطبیقی در سال 1398 انجام شد. جستجوی اینترنتی, با استفاده از پایگاه های فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از الگوی چهار مرحله ای Bereday شامل توصیف, تفسیر, همجواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: اگرچه از نظر مشخصات و ساختار دوره نقاط مشترکی مشاهده گردید, اما مقایسه نشان داد در دانشگاه تنسی طرح درس ها متناسب با نیازها و مشکلات جامعه است. ادامه تحصیل در مقطع دکتری در گرایش های متفاوتی امکان پذیر می باشد. دانشگاه سه راه را برای ورود به دوره دکتری DNP, BSN, MSN ارایه می دهد. تمرکز اصلی برنامه دکترا تحقیق علمی و توسعه تیوری است. برنامه آموزشی به صورت تمام و قت و نیمه وقت با استفاده ازفناوری های پیشرفته آموزشی و آموزش از راه دور و نزدیک ارایه می شود و جذب دانشجو به طور مستقل توسط دانشگاه صورت می پذیرد, در حالی که در ایران این امکان وجود ندارد و این مقطع صرفا تمام وقت است و پذیرش دانشجو از طریق آزمون انجام می شود. نتیجه گیری: بادر نظر گرفتن اهمیت نقش و وظایف فارغ التحصیلان دوره دکترای پرستاری در توسعه رشته و نیازهای پیچیده و در حال تغییر جامعه, پیشنهاد می گردد, در اهداف, رسالت, محتوای برنامه درسی, رویکرد اجرایی و ارزشیابی این دوره, بازنگری هایی صورت گیرد تا بتوان با تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف کوریکولوم های پرستاری, کیفیت آموزش و به تبع آن کیفیت دانش آموختگان دکتری پرستاری را افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    غلامی مطلق، فرزانه، نوبهار، منیر، و بابامحمدی، حسن. (1400). مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در دانشگاه های ایران و تنسی امریکا. آموزش پرستاری، 10(1 )، 35-54. SID. https://sid.ir/paper/959614/fa

    Vancouver: کپی

    غلامی مطلق فرزانه، نوبهار منیر، بابامحمدی حسن. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در دانشگاه های ایران و تنسی امریکا. آموزش پرستاری[Internet]. 1400؛10(1 ):35-54. Available from: https://sid.ir/paper/959614/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه غلامی مطلق، منیر نوبهار، و حسن بابامحمدی، “مقایسه تطبیقی نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در دانشگاه های ایران و تنسی امریکا،” آموزش پرستاری، vol. 10، no. 1 ، pp. 35–54، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/959614/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button