مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

678
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

693
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی فرایندهای شناختی پردازش اطلاعات برمبنای خودکارآمدی در علوم تجربی در میان دانش آموزان تیزهوش دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 47

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش, پیش بینی فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات بر مبنای خودکارآمدی در علوم تجربی در میان دانش آموزان تیزهوش دبیرستانی است. روش: پژوهش حاضر, توصیفی و از نوع همبستگی است. بدین منظور 324 دانش آموز تیزهوش سال اول دبیرستان با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور سنجش خودکارآمدی دانش آموزان در علوم تجربی, از «پرسشنامه خودکفایتی در علوم تجربی» استفاده شد و فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات, از طریق «پرسشنامه سنجش تفاوت های فردی در فرآیندهای یادگیری» مورد اندازه گیری قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که بین ابعاد خودکارآمدی در علوم تجربی و فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات دانش آموزان تیزهوش, همبستگی معنی دار وجود دارد. نتیجه گیری: هر چه دانش آموزان از خودکارآمدی بالاتری در درس علوم تجربی, حل مساله و کاربرد این درس در زندگی روزمره برخوردار باشند, توانایی استفاده از فرآیندهای شناختی پردازش اطلاعات در آنان افزایش یافته و اطلاعات نیز در سطح عمیق تری پردازش می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کشاورزبهرغانی، مریم، سیف، دیبا، و بشاش، لعیا. (1393). پیش بینی فرایندهای شناختی پردازش اطلاعات برمبنای خودکارآمدی در علوم تجربی در میان دانش آموزان تیزهوش دبیرستانی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 14(1 )، 35-47. SID. https://sid.ir/paper/96284/fa

    Vancouver: کپی

    کشاورزبهرغانی مریم، سیف دیبا، بشاش لعیا. پیش بینی فرایندهای شناختی پردازش اطلاعات برمبنای خودکارآمدی در علوم تجربی در میان دانش آموزان تیزهوش دبیرستانی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1393؛14(1 ):35-47. Available from: https://sid.ir/paper/96284/fa

    IEEE: کپی

    مریم کشاورزبهرغانی، دیبا سیف، و لعیا بشاش، “پیش بینی فرایندهای شناختی پردازش اطلاعات برمبنای خودکارآمدی در علوم تجربی در میان دانش آموزان تیزهوش دبیرستانی،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 14، no. 1 ، pp. 35–47، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96284/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button