مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,853
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

12

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نسبت میان فرایند تبدیل دانش و فرهنگ سازمانی در دانشگاه فردوسی مشهد

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 27

چکیده

مدیریت دانش متضمن فرآیند مستمر و پویای تبادل دانش ضمنی با دانش آشکار می باشد. این فرایند ناظر بر چهار راهبرد اساسی است که نوناکا (1995) در نظریه دانش آفرینی خود بدان اشاره نموده است. در این پژوهش با نظر به مولفه های اصلی نظریه نوناکا یعنی؛ اجتماعی شدن, برونی سازی, ترکیب و درونی سازی, جایگاه مدیریت دانش در دانشگاه فردوسی مشهد مورد بررسی قرار گرفته, آنگاه به نقش و اهمیت فرهنگ سازمانی در تحقق مدیریت دانش اثر بخش پرداخته شده است. مدیران عالی, میانی و اجرایی گروه اصلی مورد مطالعه را تشکیل داده اند. به منظور گرد آوری داده های مورد نیاز از دو پرسشنامه مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی استفاده شده است. تحلیل داده ها نشان داده است که درونی سازی در قلمرو مدیریت دانش در دانشگاه فردوسی مشهد از بالاترین جایگاه برخوردار است و سپس به ترتیب, اجتماعی شدن, برونی سازی و ترکیب در مراتب بعدی قرار گرفته اند. همچنین, بر اساس نتایج به دست آمده, میان فرهنگ سازمانی و درونی سازی, برونی سازی و ترکیب رابطه معنا داری وجود دارد. در حالی که, این رابطه با اجتماعی شدن معنی دار نیست. به طور خلاصه, می توان چنین نتیجه گرفت که مدیران بیش از آن که تمایل به تشریک و تبادل دانش و تجارب خود با یکدیگر داشته باشند, تمایل به درونی کردن دانش و رقابت با دیگران دارند. فرهنگ سازمانی در دانشگاه فردوسی به عنوان یکی از متغیرهای اثر گذار, بر تشدید پدیده فرد گرایی و رقابتی بودن در بین مدیران می افزاید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین قلی زاده، رضوان، شعبانی ورکی، بختیار، و مرتضوی، سعید. (1384). نسبت میان فرایند تبدیل دانش و فرهنگ سازمانی در دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 6(1)، 5-27. SID. https://sid.ir/paper/99310/fa

    Vancouver: کپی

    حسین قلی زاده رضوان، شعبانی ورکی بختیار، مرتضوی سعید. نسبت میان فرایند تبدیل دانش و فرهنگ سازمانی در دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روان شناسی[Internet]. 1384؛6(1):5-27. Available from: https://sid.ir/paper/99310/fa

    IEEE: کپی

    رضوان حسین قلی زاده، بختیار شعبانی ورکی، و سعید مرتضوی، “نسبت میان فرایند تبدیل دانش و فرهنگ سازمانی در دانشگاه فردوسی مشهد،” مطالعات تربیتی و روان شناسی، vol. 6، no. 1، pp. 5–27، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99310/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button