مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,746
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

736
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تخمین مدل ساختاری تقاضای بنزین و نفت گاز در بخش حمل و نقل ایران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 31

چکیده

 تحولات فنی و اقتصادی پس از اولین بحران نفتی, طیف گسترده ای از مدل ها را برای تجزیه, تحلیل و پیش بینی تقاضای انرژی در دسترس قرار داد. یکی از بزرگ ترین تقاضا کنندگان انرژی به ویژه فرآورده های نفتی در جهان که همواره موضوع مداخلات سیاستی دولت ها نیز بوده است, بخش حمل و نقل می باشد. در این راستا مقاله حاضر به مدل سازی تقاضای فرآورده ها از طریق حداکثرسازی سه مرحله ای تابع مطلوبیت با توجه به قید مخارج مربوطه در هر مرحله اقدام شده است. مدل پیشنهادی از نوع مدل های سری زمانی ساختاری بوده و دارای جزء غیرقابل مشاهده روند است که پس از تبدیل مدل به صورت حالت - فضا و با به کارگیری الگوریتم کالمن فیلتر از طریق روش حداکثر راست نمایی برای دوره زمانی 86-1358, برآورد شده است. نتایج حاکی از آن است که اولا ماهیت روند از نوع روند هموار بوده و ثانیا فرایند حرکتی آن غیرخطی است. با توجه به توابع تقاضای برآورد شده, کشش قیمتی تقاضای بنزین و نفت گاز کم تر از یک بوده, به طوری که در مورد بنزین این کشش در کوتاه مدت و بلندمدت به ترتیب برابر (0.24- و 0.3-) و در خصوص نفت گاز برابر (0.2-) بوده است. کشش درآمدی برای این فراوده ها به ترتیب (1.71 و 0.84) می باشد. حساسیت تقاضای بنزین و نفت گاز به تغییرات سرانه مالکیت وسایل نقلیه بنزین و نفت گاز به ترتیب 1.41 و 0.75 بوده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شاکری، عباس، محمدی، تیمور، جهانگرد، اسفندیار، و موسوی، میرحسین. (1389). تخمین مدل ساختاری تقاضای بنزین و نفت گاز در بخش حمل و نقل ایران. مطالعات‌ اقتصاد انرژی‌، 7(25)، 1-31. SID. https://sid.ir/paper/99568/fa

Vancouver: کپی

شاکری عباس، محمدی تیمور، جهانگرد اسفندیار، موسوی میرحسین. تخمین مدل ساختاری تقاضای بنزین و نفت گاز در بخش حمل و نقل ایران. مطالعات‌ اقتصاد انرژی‌[Internet]. 1389؛7(25):1-31. Available from: https://sid.ir/paper/99568/fa

IEEE: کپی

عباس شاکری، تیمور محمدی، اسفندیار جهانگرد، و میرحسین موسوی، “تخمین مدل ساختاری تقاضای بنزین و نفت گاز در بخش حمل و نقل ایران،” مطالعات‌ اقتصاد انرژی‌، vol. 7، no. 25، pp. 1–31، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99568/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button