مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

247
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

223
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر تاب آوری، سخت رویی و سلامت عمومی دانش آموزان دختر هنرستانی

صفحات

 صفحه شروع 368 | صفحه پایان 383

چکیده

 اهداف: هدف از این پژوهش, بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر تاب آوری, سخت رویی و سلامت عمومی دانش آموزان دختر هنرستانی منطقه 13 تهران بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی, از نظر هدف, کاربردی, و ازنظر نوع طرح, شبه آزمایشی است. در این پژوهش از طرح پیش آزمون و پس آزمون با یک بار پیگیری سه ماهه همراه با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان هنرستانی منطقه 13 شهر تهران در سال 1396 بود. بدین منظور 60 نفر از دانش آموزان جامعه موردنظر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (40 نفر) و کنترل (20 نفر) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه حالت صفت بیان خشم STAXI-2, مقیاس تاب آوری کونور دیویدسون, پرسش نامه سخت رویی کوباسا, مقیاس سلامت عمومی 82-GHQ و همچنین آموزش پروتکل مدیریت خشم به صورت گروهی در 12 جلسه هفتگی بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر توسط نسخه 24 نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که آموزش کنترل خشم به صورت معناداری موجب کاهش میزان خشم و افزایش میزان تاب آوری, سخت رویی و سلامت عمومی در آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد (0/05>P). نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که با برگزاری جلسات روان شناختی آموزشی مانند آموزش مدیریت خشم در مدارس می توان به افزایش سلامت روان در میان دانش آموزان کمک کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هارونی، طاهره، ضرابیان، محمدکاظم، و موسوی، اشرف سادات. (1398). اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر تاب آوری, سخت رویی و سلامت عمومی دانش آموزان دختر هنرستانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 25(4 )، 368-383. SID. https://sid.ir/paper/997378/fa

    Vancouver: کپی

    هارونی طاهره، ضرابیان محمدکاظم، موسوی اشرف سادات. اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر تاب آوری, سخت رویی و سلامت عمومی دانش آموزان دختر هنرستانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)[Internet]. 1398؛25(4 ):368-383. Available from: https://sid.ir/paper/997378/fa

    IEEE: کپی

    طاهره هارونی، محمدکاظم ضرابیان، و اشرف سادات موسوی، “اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر تاب آوری, سخت رویی و سلامت عمومی دانش آموزان دختر هنرستانی،” مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، vol. 25، no. 4 ، pp. 368–383، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/997378/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button