Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Sminar Info/Issue Detail

| Year:2021 | دوره:2 |Papers Count:19

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

Archive

Year

Issue

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    590
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف از مقاله حاضر بررسی نقش فرهنگ سازمانی مدرسه در توانایی توفیق معلمان دوره ابتدایی در تدریس بود. این مطالعه یک بررسی توصیفی-پیمایشی است که در سال تحصیلی 99-1398 در اجرا گردید. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان آباده بود. نمونه پژوهش شامل 173 نفر بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه فرهنگ سازمانی و پرسشنامه تصور معلمان از توفیق در تدریس استفاده شد که روایی و پایایی آن ها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی(ضریب همبستگی، آزمون تی و کروسکال والیس) استفاده گردید. بر اساس تحلیل داده ها نتایج زیر به دست آمد: میانگین فرهنگ سازمانی مدارس دوره ابتدایی مختلط بیشتر از مدارس دخترانه و پسرانه است؛ بین فرهنگ سازمانی مدارس دوره ابتدایی در شهر و روستا تفاوت معناداری وجود دارد؛ بین معلمان دوره ابتدایی در شهر و روستا در زمینه توفیق در تدریس تفاوت معناداری وجود دارد؛ و معلمان دوره ابتدایی با مدارک تحصیلی بالاتر از توفیق بیشتری در تدریس برخوردار هستند. بنابراین لازم است فرهنگ سازمانی در مدارس دوره ابتدایی بیش از پیش مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 590

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    215
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

مقدمه: تحقیق حاضر با هدف طراحی محتوای برنامه درسی آموزش پیشگیری از HIVAIDS برای مربیان بهداشت مدارس متوسطه ایران انجام شد. روش پژوهش: از طرح ترکیبی اکتشافی متوالی و از نوع طبقه بندی استفاده شد. دربخش کیفی از روش مطالعه موردی و در بخش کمی از روش توصیفی پیمایشی استفاده شد. در بخش کیفی مشارکت کنندگان بالقوه10 نفر از متخصصان حوزه سلامت دانشگاههای علوم پزشکی شیراز، یاسوج و مرکز ملی پیشگیری از اچ آی وی کشور ودر بخش کمی متخصصان آموزش بهداشت در کلیه دانشگاههای علوم پزشکی مربی بهداشت تربیت کرده اند، بودند. در بخش کمی با استفاده از تکنیک معیار تعداد 30 متخصص انتخاب و مطالعه شدند. روش تجزیه و تحلیل در بخش کیفی، تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزار 8. 8 N-vivo و در بخش کمی، آمار استنباطی بود. یافته های پژوهش: نتایج بخش کیفی پژوهش 3مضمون سازماندهنده در قالب عناصرسه گانه اهداف، محتوا و روش های یاددهی-یادگیری و44 مضمون پایه بود که می بایست در دست یابی به مضمون فراگیر برنامه درسی آموزش پیشگیری از اچ آی وی ایدز برای مربیان بهداشت دوره متوسطه مورد توجه قرار گیرند. نتایج در بخش کمی نشان داد که برنامه درسی آموزش پیشگیری از اچ آی وی ایدز از اعتبار برخوردار است ولی عناصر سه گانه اهداف، محتوا و روش های یاددهی – یادگیری قابلیت اجرای کمی دارند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله برنامه درسی مذکور و آموزش در زمینه اچ آی وی ایدز به دلیل بافت فرهنگی، اعتقادی و تربیتی جامعه ایران، شرایط اجتماعی و آموزشی لازم برای اجرای این برنامه وجود ندارد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 215

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    1074
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

بشر امروز با حجم عظیمی از دانش و اطلاعات مواجه است که از قضا این دانش و اطلاعات از عمر کوتاهی برخوردارند. به همین دلیل برای مطلع کردن افراد از آخرین تغییرات رخ داده در زمینه مطالعه شان باید پیوسته آن ها را در سر کلاس ها نگاه داشت. در واقع بحث یادگیری مادام العمر مطرح است. از آنجایی که نمی توان افراد را تا آخر عمر سر کلاس ها نگاه داشت باید آن ها رابه مهارت هایی تجهیز کرد که بتوانند در هر جایی دانش خود را بروز رسانی کرده و به کار ببندند. نظام های آموزشی در این زمینه احساس مسئولیت نموده و به دنبال روش هایی هستند که ازطریق آن ها بتوان چنین مهارت های اجتماعی و ارتباطی روش یادگیری موثر را به بهترین شکل ارائه کرده تا از عهده انجام این مسئولیت بر آیند. تکالیف درسی بسیار متنوع هستند و می توان آن ها را به گونه ای متفاوت برای دانش آموزان طرح کرد. برخی از معلمان، تکالیف درسی را به گونه ای طرح می کنند که یادگیری فراگیرندگان را با لذت توأم می سازد. ولی بعضی دیگر، تکالیف درسی را نوعی فعالیت عادی می پندارند که با انجام آن ها، دانش آموزان روی مسائل مهم و نکات اصلی درس، تمرین و تمرکز بیش تری می کنند و هدف از این کار آن است که در آن درس، تسلط بهتری پیدا کنند. متأسفانه انواع اغلب تکالیف درسی که از کوچک ترین خلاقیتی بی بهره اند، فقط((مشغله ای)) هستند که معلمان برای دانش آموزان خود می تراشند و هدف آموزشی خاصی در آن ها نهفته نشده است. در واقع انتظار می رود تکالیف به دانش آموز قدرت انعطاف ذهنی و فکری بدهد، طوری که دانش آموز ابتکار به خرج بدهد و فکر نویی را عرضه کند و یا اثری خلق نماید. مقصود انعطاف فکری یعنی پیدا کردن ترکیب های نو و جهت جدید در یک کار تفریحی و سرگرم کننده می باشد. وقتی تکالیف به فراگیر اجازه میدهد مفاهیم را خم و راست کند و اندیشه و تصورها را در هم بپیچد در واقع ذهن دانش آموز را در وضعیتی فعال و پویا قرار می دهد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1074

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    1281
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

یادگیری به فرایند ایجاد تغییر نسبتا پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است گفته می شود و نمی توان آن را به حالتهای موقتی بدن مانند آنچه بر اثر بیماری، خستگی یا داروها پدید می آید نسبت داد. تغییرات روز افزون جامعه بشری و پیچیدگی سطح زندگی ایجاب می کند تا نگاه تحولی و تخصصی به امر آموزش و یادگیری داشته باشیم. در رویکردهای نوین آموزشی، دانش آموز موجودی پذیرنده صرف نمی باشد بلکه موجودی فعال و مشارکت جو در فرایند یاد دهی و یادگیری بشمار می آید و محیط و منابع قابل دسترس تاثیر بسزایی در یادگیری دارند. هر چقدر محیط و منابع یادگیری قوی تری داشته باشیم میزان یادگیری بیشتر و پایداری را شاهد خواهیم بود. کتاب های درسی یکی از مهم ترین مراجع و منابع یادگیری در نظام آموزشی محسوب می شوند لیکن تنها رسانه یادگیری بشمار نمی ایند، تهیه نرم افزارها، ایجاد وب گاه ها، پایگاه اطلاع رسانی و تبادل تجربیات از دیگر موارد نام بردنی می باشند، از طرفی با توجه به نقش مشارکتی و فعال دانش آموز، در نظام یاد دهی و یادگیری معلم به عنوان عنصر اصلی و بالاترین مرجع تعیین کننده منبع آموزشی، که بستر ساز فرصت های متنوع یادگیری در سازمان اجتماعی یادگیری بنام مدرسه، می باشد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1281

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    490
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

مقاله حاضر با هدف بررسی ویژگی های خلاقانه استادان دانشگاه فرهنگیان و میزان استفاده آنها از روش های تدریس خلاق از دیدگاه دانشجویان رشته آموزش ابتدایی انجام گرفت. این مطالعه یک بررسی توصیفی-پیمایشی است که روی جامعه آماری دانشجومعلمان کارشناسی پیوسته رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان فارس در نیمسال اول سال تحصیلی 99-1398 انجام گردید. نمونه آماری مورد مطالعه بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به تعداد 210 نفر از دانشجومعلمان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه اصول و ویژگیهای تدریس خلاق بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که: 1) از بین ویژگی های خلاقانه اساتید دانشگاه فرهنگیان، «توانایی برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجویان» و «باور داشتن قابلیت علمی دانشجویان» به ترتیب بالاترین و پایین ترین رتبه را از دید دانشجومعلمان دارند، 2) میزان استفاده اساتید دانشگاه فرهنگیان از روش های تدریس خلاق به طور معنی داری در حد قابل قبول است اما با سطح مطلوب فاصله دارد، 3) بین ویژگی های خلاقانه اساتید دانشگاه فرهنگیان از دید دانشجومعلمان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود دارد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 490

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    489
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تکالیف یادگیری خارج از مدرسه بر افزایش خوکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر بندرلنگه در نیم سال تحصیلی دوم 98-1397 بودند. به منظور انتخاب نمونه و اجرای پژوهش، از بین دانش آموزان مدارس متوسطه پسرانه، به شیوه نمونه گیری در دسترس، 120 دانش آموز کلاس سوم پس از ارزیابی اولیه از نظر بهره هوشی، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های نکالیف یادگیری خارج از مدرسه (محقق ساخته)، خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) و درگیری تحصیلی بلومنفیلد و پاریس (2004) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از تکالیف یادگیری خارج از مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و منفی(35/0r=) وجود داشت، همچنین، بین میزان استفاده از تکالیف یادگیری خارج از مدرسه با درگیری تحصیلی رابطه مثبت و معنادار(43/0r=) وجود داشت. از این رو، می توان گفت که تکالیف یادگیری هدفمند خارج از مدرسه نقش بسزایی در افزایش خودکارآمدی تحصیلی و درگیری دانش آموزان دارد که می تواند موجب ارتقاء عملکرد تحصیلی دانش آموزان و کسب نتایج بهتر در آزمون های تحصیلی داشته باشد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 489

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Writer: 

رحیمی سارا

Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    477
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

دیدگاه رایج در نظام آموزشی ایران آن است که یک آموزش خوب، به ویژگی های فردی معلم وابسته است. بنابراین دانش آموزان، خانواده ها و حتی نظام آموزشی در پی کشف معلم خوب و شناسایی معلم بد است. غافل از آن که شیوه ی آموزش یک معلم علاوه بر دانش و مهارت های حرفه ای، تحت تاثیر فرهنگ آن ملت است، چنان که به تاسی از نگرش ها و دیدگاه های یک ملت است که تفسیرهای رایج از معلم "خوب" و "بد" شکل می گیرد. ممکن است در ایران معلمی خوب-اثربخش-باشد که بتواند به خوبی ریاضی را تدریس کند و یا بتواند ضریب قبولی دانش آموزان را در مدارس نمونه بالا ببرد! . در حالی که در کشوری مانند فنلاند چنین تعبیری فرسنگ ها با تعریف از یک معلم خوب فاصله دارد. چیزی که اهمیت دارد آن است که نمی توان بدون شناخت از فرهنگ آموزش یک ملت به تغییر نظام آموزشی آن فکر کرد. در واقع تدریس نیز یک فعالیت فرهنگی است که مانند هر فعالیت فرهنگی دیگر نشانه هایی از فرهنگ آن ملت را در خود دارد. در همین رابطه، "درس پژوهی" به عنوان مدلی اثربخش در بهسازی آموزش و توانمند سازی معلم، معرفی شده است که برخاسته از فرهنگ کشور ژاپن است. این مدل چند سالی است که در نظام آموزشی ایران نیز به اجرا درآمده است اما به نتایج مشابه در ژاپن و یا حتی کشورهای دیگر دست نیافته است. در این مقاله با رویکردی "پدیدارشناسانه" مبتنی بر تجربه ی زیسته ی خود به عنوان "رابط درس پژوهی"، با پرداختن به ویژگی های اصلی "درس پژوهی" همانند مشارکتی بودن، نظم، مطالعه، نقد، ارزیابی و. . . و جستجوی تفاوت ها و شباهت های آن در دو فرهنگ ایران و ژاپن؛ دلایل موفقیت یا عدم موفقیت این طرح، با توجه به میزان آمادگی بستر فرهنگی در هر دو نظام آموزشی مورد تحلیل قرار گرفته است.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 477

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    270
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین جوسازمانی نوآورانه با رفتار نوآورانه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان نورآباد لرستان در سال تحصیلی 98-97 می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان در سال 98-97 که تعداد آن ها 596 نفر است تشکیل می دهند، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی ساده تعداد 234 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رفتار نوآورانه کانتر (1988) و جوسازمانی نوآورانه سیگل و کایمر (1978) استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده های تحقیق از آزمون های مقایسه میانگین، تحلیل واریانس و همبستگی پیرسون در نرم افزارهای SPSS22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیرهای جوسازمانی نوآورانه با رفتار نوآورانه رابطه معنی داری وجود دارد. تحلیل نتایج نشان داد که میزان تأثیر این متغیر بر رفتار نوآورانه در بین زنان و مردان و گروه های مختلف سطح تحصیلات تا حد زیادی یکسان است.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 270

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    367
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

در دنیای امروز با رشد سریع علم و تولید روزافزون دانش و با تغییرات اجتماعی و معرفتی انسان ها باید از ایده ها و روش های تربیتی سابق فراتر برویم. دیگر نمی توان آموزش را از پرورش جدا کرد و انسان ها را بر اساس تسلط بر موضوعات درسی ارزش گذاری کرد. امروز دیگر نمی توانیم آموزش یکسان برای همه و تأکید بر محفوظات را بپذیریم. در نظام آموزشی جدید در مدارس سعی می گردد محیط یادگیری بر اساس تفاوت های فردی دانش آموزان فراهم گردد. در مقاله ی مذکور جامعه ی آماری یک مجتمع آموزشی در منطقه ی پنج تهران بوده؛ که با به کارگیری روش های نظریه ی تئوری انتخاب مشکلات آموزشی و رفتاری تعدادی از دانش آموزان پایه ی اول و دوم دبستان این مجتمع مورد مشاهده و بررسی قرار گرفته است. نتایج آماری بدست آمده از این بررسی ها روند مثبتی را در جهت بهبود شرایط یادگیری دانش آموزان این دو دوره چه از نظر آموزشی و چه از نظر رفتاری را نشان داده است.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 367

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    2140
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

امروزه شیوه آموزش مجازی، پدیده ای نو محسوب می شود و هنوز در بسیاری از نقاط جهان نا شناخته مانده یا شناخت اندکی از آن وجود دارد. اگرچه ویروس کرونا موجب تعطیلی نا خواسته و طولانی مدت مدارس شد؛ اما جریان آموزش هیچگاه متوقف نبوده است. هدف این مقاله، بررسی تاثیر سواد اولیای دانش آموزان پایه ابتدایی بر آموزش مجازی در دبستان فجر شهرستان رودبار است. این تحقیق از نظر هدف شناختی یک تحقیق کاربردی و از نظر روش شناختی یک تحقیق تحلیل محتوا است. جامعه آماری این پژوهش 90 نفر از اولیای دانش آموزان به روش تصادفی نظام مند انتخاب و پرسش نامه ها میان آنان توزیع شد. نتایج تحقیق مبتنی بر تحلیل نمودار حاصل از پاسخ پرسشنامه ها نشان می دهد که در صورتی که خانواده ها از نظر تامین امکانات آموزشی مورد نیاز برای آموزش مجازی، مانند کامپیوتر و گوشی هوشمند، مشکلی نداشته باشند، تاثیر سواد اولیا بر آموزش مجازی بستگی به معلمان دارد. برای اینکه تاثیر سواد اولیا بر آموزش مجازی کمتر شود لازم است معلمین مستقل تر و با محتوای کامل تر به سراغ آموزش مجازی بروند و از اولیا کم تر کمک بگیرند.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2140

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    1261
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

امروزه بازی کودکان پدیده ای است که به طور جدی توجه تعلیم و تربیت و متخصصین این رشته و روان شناسان، مربیان و والدین را جلب کرده است. به شکلی که بخش عظیمی از تحقیقات و فعالیت های متخصصین بر روی بازی کودکان متمرکز است. از طرفی دست اندر کاران امر آموزش پیوسته به دنبال تولید و استفاده از روش های فعال و نوین تدریس بوده اند. در پژوهش حاضر تأثیر روش های تدریس مبتنی بر بازی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد مطالعه قرار میگیرد. که از روش توصیفی_تحلیلی استفاده شده است. اطلاعات موردنیاز برای تنظیم این پژوهش از طریق اسناد و مدارک کتاب خانه ها و گزارشات تحقیقی جمع آوری شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که استفاده از بازی های متناسب با شرایط رشد شناختی کودک موجب پرورش روح همکاری و همیاری در میان کودکان، بروز فضایل اخلاقی سازنده در کودکان، احساس استقلال و سربلندی، یادگیری بهتر مطالب درسی، انجام تکالیف آموزشی، رشد جسمانی و عاطفی و ذهنی کودکان، رشد خلاقیت کودکان و برقراری رابطه بهتر با دیگران، ثبات شخصیت، مسئولیت های کودکان در اجتماع آینده میگردد. لذا به مربیان و آموزگاران محترم توصیه میگردد از توجه به بازی های آموزشی غافل نشوند.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1261

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    1043
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش فضای آموزشی در عملکرد تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمند و سنتی در دانش آموزان پایه ششم مدارس ابتدایی شهر سقز می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی_همبستگی می باشد و جامعه مورد مطالعه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی مدارس عادی و مدارس هوشمند شهر سقز در سال تحصیلی 99-1398 بوده است. جامعه آماری شامل 800 نفر دانش آموز می باشد که بر اساس شیوه تقسیم بندی حجم نمونه آماری مطابق جدول کرجسی و مورگان، 195 نفر برای مدارس سنتی و 65 نفر برای مدارس هوشمند و به شیوه روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعیین شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) شامل 48 سؤال و 5 مقیاس خودکارآمدی، تأثیرات هیجانی، برنامه ریزی، فقدان کنترل پیامد و انگیزش می باشد و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391) شامل 9 سؤال استفاده شد که روایی آنها با استفاده از روایی محتوایی و سازه و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه وتحلیل داده ها با آزمون های آماری تی مستقل و واریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های تحقیق بیان کردند که بین فضای آموزشی با سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی مدارس هوشمند نسبت به مدارس سنتی شهرستان سقز، تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین این یافته برای معادله فضای آموزشی و عملکرد تحصیلی نیز تکرار شد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1043

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    608
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

فضیلت گرایی از جمله نظریه های واقع گرا در فلسفه اخلاق می باشد، که از قدیم الایام و از سوی فلاسفه بزرگی همچون سقراط، افلاطون، ارسطو، فارابی و. . . به اشکال مختلف تبیین شده است. سقراط به عنوان پدر نظریه فضیلت معتقد بود که میان دانش و فضیلت پیوندی وثیق وجود دارد و در ضمن هر انسانی قادر است فضیلت را در نهاد خود بیابد. ما طبیعتاً قابلیت و استعداد این را داریم که فضایل را به خود بپذیریم. پرورش فضیلت متاثر از عوامل متعددی است که ورای کنترل شخص بوده و معلول آموزش، اجتماع، دوستان و خانواده است. آموزش عملی است که پرورش فضیلت در افراد را می طلبد. این دیدگاه در فلسفه آموزش از زمان ارسطو به وجود آمده است. از آن جایی که بخش اعظم آموزش در مدارس و توسط معلم انجام می شود، معلم نقش مهمی در پرورش فضایل دارد. معلمان باید تدریس خود را با مجموعه ای از وسایل تدریس با فضیلت شروع کنند، فضیلت یک بعد حیاتی تدریس است. در این مقاله که به روش مروری تحلیلی انجام شده است؛ به بررسی فضیلت و اهمیت آن، تعریف فضیلت، ماهیت و ویژگی های فضیلت و نقش معلم در پرورش فضایل می پردازیم.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 608

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    931
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

دستیابی به ارزش های بنیادین و محقق کردن اهداف هر سازمان مستلزم تدوین برنامه های استراتژیک و اجرای کامل آن هاست. نظام آموزشی و پرورشی نیز برای حرکت به سمت تعالی، ناگزیر از استقرار برنامه های نوین مدیریتی هستند. در حال حاضر یکی از مهم ترین و اثربخش ترین برنامه ها در راستای بهبود کیفیت نظام آموزشی، طرح تدبیر است. هدف طرح تدبیر این است که برنامه عمل نوشته شده توسط مدیران ساماندهی شود و نوشتن آن کمی مورد دستخوش قرار بگیرد. یکی از روش های اطمینان از تحقق اهداف این طرح، ارزیابی کیفیت طرح تدبیر مدیران و تأثیر آن بر ارتقای عملکرد مدیریت در مدارس می باشد. ارزیابی امر این امکان را می دهد تا با نظارت و پایش فرایندها، برای شناسایی چالش ها و توسعه زمینه های بهبود آن ها اقدام نمایند. ازاین رو پژوهش حاضر بر آن است تا با بهره گیری از ویژگی های الگوی سیپ در داشتن نگاه جامع به عوامل تأثیرگذار بر نظام هدف، اعتبار الگوی مذکور و میزان تأثیرگذاری مؤلفه های اصلی آن (زمینه، درونداد، فرایند و برونداد)، ارزیابی کیفیت طرح تدبیر مدیران بر اساس الگوی سیپ و تأثیر آن بر ارتقای عملکرد مدیریت در مدارس ابتدائی ناحیه یک شهرستان ارومیه را مورد بررسی قرار دهد. در این راستا، به منظور بررسی رابطه میان متغیرهای مستقل، متغیرهای میانی و متغیر وابسته از مدل ساختاری نرم افزار AMOS استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد ارزشیابی کیفیت طرح تدبیر مدیران مدارس ازیک طرف باعث بهبود و اصلاح کیفیت طرح تدبیر مدیران مدارس می شود و از طرف دیگر شناسایی عوامل مدل سیپ در ارزشیابی طرح موردمطالعه باعث می شود تا اهمیت هر یک از این شاخص ها در بهبود کیفیت طرح تدبیر مشخص شود و کیفیت برنامه از نظر؛ زمینه، درونداد، فرایند و بروندادها بهبود یابد. همچنین، با توجه به نتایج حاصل از پژوهش توصیه می شود که شاخص های کلیدی طرح تدبیر مدیران مورد توجه مسئولان طراحی برنامه قرار گیرد تا مدارس به نحو شایسته به اهداف آموزش وپرورش و سند تحول بنیادین نائل شوند.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 931

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    568
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

پژوهش حاضر درصدد بوده است که رویکرد نوین خدمات محوری در تدریس دروس ابتدایی را ارائه دهد. پژوهش با استفاده از روش های پژوهش کیفی در راستای پاسخگویی به سه سوال اساسی شکل گرفته است. سوال اول مبنی بر تبیین مبانی برنامه درسی خدمات محور با استفاده از روش پژوهش اسنادی_استنتاجی پاسخ داده شده است. در ادامه، عناصر اساسی برنامه درسی خدمات محور شامل اهداف، محتوا، رویکردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و تحلیل داده های حاصل تبیین شده است. در نهایت با بهره گیری از روش پژوهش نظریه ای، الگوی پیشنهادی برنامه درسی خدمات محور طراحی شده است.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 568

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    386
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

در دنیای کنونی فناوری مطمئناً روش زندگی انسان ها را تغییر داده است. فناوری های جدید جنبه های مختلف زندگی و از طرفی تعریف زندگی را تحت تأثیر قرار داده است. بدون شک فناوری در هر حوزه زندگی نقش مهمی را ایفا می کند. به لطف گسترش فناوری می توان چندین کار را که قبلا به صورت دستی انجام می گرفت به صورت خودکار انجام داد. همچنین، بسیاری از فرآیندهای پیچیده و مهم با سهولت و کارآیی بیشتر با کمک فناوری مدرن قابل انجام است. گسترش و توسعه فناوری همچنین باعث ایجاد انقلاب در حوزه آموزش شده است. اهمیت فناوری در مدارس را نمی توان نادیده گرفت، در حقیقت، با ورود رایانه ها در آموزش، انتقال دانش به معلمان و دستیابی آن از سوی دانش آموزان آسان تر شده است. استفاده از فناوری باعث شده است تا فرایند تدریس و یادگیری لذت بخش تر شود. با توجه به توسعه فناوری در حوزه آموزش، در پژوهش حاضر به بررسی رویکردهای فناورانه در خدمت تدریس پرداخته شده است و مزایا و معایب و کارکردهای فناوری در این حوزه بیان شده است.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    133
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

نیروی انسانی، یکی از شاخصهای اساسی موفقیت، تداوم و محقق شدن اهداف و آرمانهای سازمانهاست. درنتیجه هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه ابتکار شخصی و جهت گیری مذهبی با عملکرد شغلی بین دبیران مقطع متوسطه منطقه دشتیاری بود. روش تحقیق، توصیفی و طرح پژوهشی همبستگی است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دبیران مقطع متوسطه منطقه دشتیاری بود که تعداد 200 نفر می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 131نفر به عنوان نمونه ی آماری انتخاب گردیده و پرسشنامه های پژوهش بین آنان توزیع شد. ابزار جمع آوری اطلاعات سه پرسشنامه ی ایتکار شخصی (چک، 1998)، جهت گیری مذهبی (آلپورت، 1968) و عملکرد شغلی (پترسون، 1963) بود که بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت تدوین شدند. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS22 و از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین ابتکار شخصی با عملکرد شعلی در دبیران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین جهت گیری مذهبی درونی با عملکرد شعلی در دبیران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین مشخص شد که مولفه های ابتکار شخصی و جهت گیری مذهبی توان پیش بینی عملکرد شعلی در دبیران را دارند. .

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 133

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    554
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطه مهارتهای معلمان و خلاقیت دانش آموزان(مطالعه موردی مدارس ابتدایی دخترانه پاکدشت) است. روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه های استاندارد مهارت های حرفه ای معلمان حاجی زاد (1390) و پرسشنامه خلاقیت راودسپ (1999) می باشد. از بین 82 مدرسه ابتدایی دخترانه منطقه پاکدشت، 10 مدرسه بعنوان جامعه آماری شامل 3673 دانش آموز و 109 معلم شاغل در نیمسال اول سال تحصیلی 99-98 انتخاب شد. براساس فرمول تعیین حجم کوکران تعداد 85 معلم و 348 دانش آموز بعنوان نمونه پژوهش تعیین شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون همبستگی اسپیرمن توسط نرم افزار SPSS استفاده شده است. پایایی پرسشنامه های پژوهش با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که مهارت های حرفه ای معلمان با خلاقیت دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی پاکدشت با ضریب 681/0 ارتباط مثبت و معناداری دارد. همچنین بین مهارت روش تدریس، تکنولوژی آموزشی، طراحی آموزش، و ارزشیابی معلمان به ترتیب با ضرایب 477/0، 359/0، 627/0، 692/0 با خلاقیت دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 554

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1399
  • Volume: 

    2
Measures: 
  • Views: 

    175
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین تعلق خاطر کاری با رفتار نوآورانه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان نورآباد لرستان در سال تحصیلی 98-97 می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان در سال 98-97 که تعداد آن ها 596 نفر است تشکیل می دهند، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی ساده تعداد 234 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رفتار نوآورانه کانتر (1988) و تعلق خاطر کاری شافلی (2003) استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده های تحقیق از آزمون های مقایسه میانگین، تحلیل واریانس و رگرسیون در نرم افزارهای SPSS22 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیرهای تعلق خاطر کاری با رفتار نوآورانه رابطه معنی داری وجود دارد. تحلیل نتایج نشان داد که میزان تأثیر این متغیر بر رفتار نوآورانه در بین زنان و مردان و گروه های مختلف سطح تحصیلات تا حد زیادی یکسان است.

Yearly Impact:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 175

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button