هدف: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر برنامه تقویت حافظه ی فعال رایانه محور بر بهبود مهارتهای حل مسئله ی ریاضی دانش آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی پرداخته است. روش: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی وبا استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفته است. به این منظور، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، ابتدا 50دانش آموز پسر پایه ی چهارم ابتدایی با مشکل یادگیری ریاضی انتخاب و سپس از میان آنها 30 دانش آموز به صورت تصادفی و پس ا. همتا سازی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. به منظور جمع آوری داده ها از آزمون تشخیصی ریاضیات ایران کی مت استفاده شد. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 20 جلسه ی ( هر جلسه 60 دقیقه ) برنامه ی آموزش راهبردهای حافظه ی فعال را به شیوه کاملاً انفرادی دریافت کردند یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده ازروش تحلیل کواریانس نشان داد که بین نمره های حل مسئله ریاضی گروه های آزمایش و کنترل، در مراحل ازمایش تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: یافته های بدست آمده نشان می دهد که برنامه آموزش رایانه ای تقویت حافظه ی فعال بر پیشرفت مهارت های حل مسئله ی ریاضی دانش آموزان با مشکلات یادگیری ریاضی موثر است و می تواند به عنوان یک روش مداخله ای مناسب استفاده شود.