Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    3306
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3306

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    95-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    1731
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر روش اجتماع پژوهشی در برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش مهارت های استدلال در دانش آموزان دختر پایه سوم یکی از مدارس راهنمایی اهواز بود. نمونه این پژوهش شامل 60 دانش آموز دختر بود که به روش نمونه گیری تصادفی از میان دانش آموزان دختر پایه سوم راهنمایی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها «آزمون مهارت های استدلال نیوجرسی» (NJTRS) است که توسط مرعشی و نمازکار ترجمه و مورد پایایی سنجی و اعتباریابی قرار گرفت. ضمنا برای بررسی فرضیه پژوهش از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. فرضیه آزمایی و تحلیل داده ها نشان دادند که اجرای روش اجتماع پژوهشی در کلاس درس بر پرورش مهارت های استدلال دانش آموزان دختر موثر واقع می شود. یافته های پژوهش حاضر موید نتایج پژوهش های انجام گرفته شده در داخل و خارج کشور است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1731

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    1-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    4466
  • دانلود: 

    1439
چکیده: 

لازمه رشد فکری، حضور ویژگی هایی نظیر باز بودن دریچه های فکری، گستردگی افق اندیشه، گشودگی فضای اندیشه و انعطاف پذیری است تا بر مبنای این خصوصیات، فرد توانایی بررسی اندیشه های گوناگون را در خود بیابد. برخی اندیشه ها نه تنها با یکدیگر تفاوت دارند، بلکه در تعارض با هم هستند. لذا داشتن ظرفیت تحمل شنیدن و یا آشنا شدن با آن ها ضرورت دارد. اسمیت معتقد است، افراد دارای تفکر و مشرب فلسفی، دارای سه خصوصیت هستند: جامعیت، ژرفا و قابلیت انعطاف. لیپمن با در نظر گرفتن این خصایص تفکر فلسفی، در واقع محورهای اصلی آموختن فلسفه به کودکان را برای خود مشخص ساخته است.قصه ها ابزار بنیادین «معنادهی» و الگوی طبیعی تفکر محسوب می شوند که ما پیش از مدرسه از طریق افسانه ها، داستان های کودکانه و تاریخچه خانوادگی خود، آن ها را فرا می گیریم. قصه ها ترکیب قدرتمندی برای سازمان دهی و انتقال اطلاعات و معنادهی به زندگی دارند. در واقع در جریان یک قصه ممکن است، شخصیت های آن با بحرانی مواجه شوند و در صدد حل آن برآیند. ارایه این روش ها به صورت مستقیم به افراد آسان نیست، ولی می توان از طریق قصه گویی به این هدف دست یافت.در پژوهش حاضر، تاثیر داستان بر افزایش مهارت فلسفه ورزی و پرسش گری دانش آموزان به طور عام و مطالعه تاثیر داستان های قرآن بر افزایش مهارت پرسش گری دینی دانش آموزان به طور خاص مورد نظر بوده است. جامعه مورد مطالعه شامل دانش آموزان سال اول دوره متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال 1386 بود. حجم نمونه طبق اصول علمی و فرمول تعیین حجم نمونه، 60 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه “MQOS” بک و جی ساپ استفاده شد. پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. به منظور تحلیل داده ها از آزمون رویکرد مقایسه نمره افتراقی - تفاوت نمره ها - در گروه پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون t استودنت برای گروه های مستقل و آزمون فریدمن استفاده شد.نتایج پژوهش نشان دادند:1. مقایسه میانگین نمرات مهارت پرسش گری دانش آموزان با میانگین جامعه موید آن است که مهارت پرسش گری و ابعاد آن (تغییر و تردید، پیچیدگی، جهان شمولی، تحول و انگیزش) در دانش آموزان بالاتر از متوسط است.2. مقایسه میانگین نمرات ابعاد مهارت پرسش گری نشان می دهد که بعد انگیزه های وجودی در بالاترین سطح و مهارت جهان شمولی در پایین ترین سطح قرار دارد.3. آموزش قصه در بالا بردن سطح مهارت پرسش گری و ابعاد (تغییر و تردید، جهان شمولی، پیچیدگی و انگیزه های وجودی موثر است، ولی در بعد تحول اندک است و از لحاظ اماری معنی دار نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4466

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1439 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

BAGHERI KH. | BAGHERI E.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2008
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    7-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    238
  • دانلود: 

    349
چکیده: 

Philosophy for Children' program that Mathew Lipman and his colleagues have developed is now known in our society and has led to thinking and research in this regard. Thus, to consider the challenges that are in front of this program can lead to the richness of these researches. Three challenges are in front of this program:philosophical, psychological, and educational. The philosophical challenge is due to the point that philosophy is mainly dependent on the history of philosophy and thoughts of preceding philosophers. This dependence should of course be along with critique, but this dependence cannot be denied anyway. Hence, philosophizing cannot be reduced to the methods of thinking. Psychological challenge is rooted in the approaches of developmental psychology that emphasize on phases in human thinking. Accordingly, abstract methods of philosophizing cannot be used in the period of childhood. Educational challenge is related to basic cultural values that might be shaken in the process of philosophical interrogations. The philosophical challenge requires that teaching philosophy to children emphasize on an amalgamation of method and content. The psychological challenge makes us cautious as to looking for more investigations on the periodical characteristic of thinking. And finally, the educational challenge requires that criticizing cultural values, being necessary in active education, is not started from foundational issues of culture. The period of childhood can only be fitted to interrogation of low level cultural issues and values and leave the foundational cultural issues to philosophizing in higher ages.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 238

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جهانی جعفر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    37-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    2572
  • دانلود: 

    1212
چکیده: 

در مقاله حاضر، میزان توانمندی و کفایت برنامه آموزش فلسفه به کودکان برای رشد مهارت های اساسی انسانی، شامل مهارت های استدلالی، مهارت های پژوهشی و مهارت های ترجمه ای، بین کودکان و نوجوانان ایرانی بررسی و تحلیل شده است. به این منظور، مفروضات زیربنایی، ساختار و اجزای تشکیل دهنده برنامه آموزش فلسفه به کودکان که توسط لیپمن و همکارانش پیشنهاد شده است، تحلیل شد. در ادامه تحلیل، یافته های چند طرح پژوهشی مرتبط با اجرای این برنامه بین نوجوانان استان فارس مورد بررسی قرار گرفت.در این پژوهش سه سوال اساسی مطرح شد و یافته های تحقیق نشان داد که برنامه آموزش فلسفه به کودکان:1. از توانایی لازم برای رشد مهارت های استدلالی بین کودکان ایرانی برخوردار است.2. می تواند از طریق مهارت های پژوهشی، به تقویت منش های اخلاقی دانش آموزان کمک کند.3. قادر است در کودکان مهارت های ترجمه ای را به صورت مقطعی رشد دهد و از این طریق می توان به پرورش ارزش ها و رفتارهای مبتنی بر آنها دست یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2572

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1212 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قائدی یحیی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    61-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    3428
  • دانلود: 

    2014
چکیده: 

در دنیا در چند دهه اخیر، فلسفیدن و فلسفه ورزی، به عنوان روشی برای پرورش قوه فکر، مجددا مورد توجه قرار گرفته است. در ایران نیز حدود یک دهه است که چنین مباحثی مطرح شده است. در همین راستا و در بادی امر، برنامه ای تحت عنوان «آموزش فلسفه به کودکان» در ایالات متحده پدیدار گشت و سپس در سراسر دنیا گسترش یافت. با آن که مدت زیادی از عمر این برنامه نمی گذرد و در همین مدت نیز موفقیت های زیادی کسب کرده، اما در عین حال با چالش های زیادی، به ویژه در حوزه نظری، مواجه شده است. در میان چالش های عمده نظری، امکان آموزش فلسفه به کودکان با توجه به مفهوم فلسفه، از اولین چالش ها بوده است. درست یا نادرست، فلسفه موضوعی دشوار تلقی شده است که به تعمق در آرای فلاسفه می پردازد و بسیاری از بزرگ سالان تحصیل کرده و تحصیل نکرده، در فهم آن با دشواری مواجه اند، چه رسد به کودکان. از این رو اولین سوالی که طراحان و حامیان فلسفه برای کودکان با آن مواجه می شوند، این است که: «آیا با چنین تصویری از فلسفه، آموزش فلسفه به کودکان ممکن است؟» این مقاله، ضمن توصیف مختصر این برنامه درسی در خلال مرور سوابق بنیان گذار آن – لیپمن - ابتدا سوابق چالش مفهومی در این زمینه را مرور کرده است. سپس دو مفهوم فلسفه به عنوان شاخه ای از دانش بشری یا به عنوان یک رشته دانشگاهی را در مقابل فلسفه به عنوان فلسفه ورزی و فلسفیدن قرار داده، دلایل و شواهد دو گروه طرف داران و مخالفان این برنامه را بررسی کرده و نشان داده است که با چه مفهومی از فلسفه، آموزش فلسفه به کودکان امکان پذیر است. در پایان مقاله با توجه به این که چنین چالشی در ایران نیز وجود دارد، پیشنهاداتی برای نحوه بررسی و برخورد با چنین مساله ای در ایران ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3428

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2014 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    123-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    8
  • بازدید: 

    3863
  • دانلود: 

    1346
چکیده: 

هدف اصلی این مقاله، مطالعه تاثیر کلاس های فلسفه برای کودکان و نوجوانان و امتحان پیش بینی های به عمل آمده توسط خود این برنامه در زمینه پیشرفت و تقویت مهارت های فکری و عملکرد رفتاری کودکان است. در این تحقیق از شیوه پژوهش غیرکمی و کیفی استفاده شده و رفتار و عملکرد کودکان به صورت موردی مطالعه شده است. ابزارها و منابع اصلی شامل مشاهدات ثبت شده توسط مربی و کمک مربی، والدین و معلمان و نیز نظر سنجی از کودکان شرکت کننده و والدین آن ها بود. برای انجام این تحقیق، کلاس هایی به صورت یک کارگاه در 11 جلسه پی در پی تشکیل شدند و در این کار بیشتر از روش کلاس داری و حلقه کندوکاو شارپ - لیپمن و داستان های ویراسته فلیپ کم بهره گرفته شد. نتایج به دست آمده موید ارتقا و تقویت بیشتر مهارت های پیش بینی شده فکری کودکان بود. کودکان به شدت به این نوع کلاس ها علاقه نشان دادند. مهارت های فوق الذکر، به همراه علاقه کودکان در این مقاله به طور مفصل مطرح شده است. مهارت های تقویت شده شامل استدلال، تمییز امور مشابه، داوری و قضاوت درست، تفکر انتقادی، خلاق و مسوولانه بود. اعتماد به نفس و قدرت حل مساله هم در کودکان به طور قابل توجهی بالا رفته بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3863

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1346 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2