Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,428
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,014
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

امکان آموزشی فلسفه به کودکان: چالش بر سر مفهوم فلسفه

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 94

چکیده

 در دنیا در چند دهه اخیر, فلسفیدن و فلسفه ورزی, به عنوان روشی برای پرورش قوه فکر, مجددا مورد توجه قرار گرفته است. در ایران نیز حدود یک دهه است که چنین مباحثی مطرح شده است. در همین راستا و در بادی امر, برنامه ای تحت عنوان «آموزش فلسفه به کودکان» در ایالات متحده پدیدار گشت و سپس در سراسر دنیا گسترش یافت. با آن که مدت زیادی از عمر این برنامه نمی گذرد و در همین مدت نیز موفقیت های زیادی کسب کرده, اما در عین حال با چالش های زیادی, به ویژه در حوزه نظری, مواجه شده است. در میان چالش های عمده نظری, امکان آموزش فلسفه به کودکان با توجه به مفهوم فلسفه, از اولین چالش ها بوده است. درست یا نادرست, فلسفه موضوعی دشوار تلقی شده است که به تعمق در آرای فلاسفه می پردازد و بسیاری از بزرگ سالان تحصیل کرده و تحصیل نکرده, در فهم آن با دشواری مواجه اند, چه رسد به کودکان. از این رو اولین سوالی که طراحان و حامیان فلسفه برای کودکان با آن مواجه می شوند, این است که: «آیا با چنین تصویری از فلسفه, آموزش فلسفه به کودکان ممکن است؟» این مقاله, ضمن توصیف مختصر این برنامه درسی در خلال مرور سوابق بنیان گذار آن – لیپمن - ابتدا سوابق چالش مفهومی در این زمینه را مرور کرده است. سپس دو مفهوم فلسفه به عنوان شاخه ای از دانش بشری یا به عنوان یک رشته دانشگاهی را در مقابل فلسفه به عنوان فلسفه ورزی و فلسفیدن قرار داده, دلایل و شواهد دو گروه طرف داران و مخالفان این برنامه را بررسی کرده و نشان داده است که با چه مفهومی از فلسفه, آموزش فلسفه به کودکان امکان پذیر است. در پایان مقاله با توجه به این که چنین چالشی در ایران نیز وجود دارد, پیشنهاداتی برای نحوه بررسی و برخورد با چنین مساله ای در ایران ارایه شده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قائدی، یحیی. (1386). امکان آموزشی فلسفه به کودکان: چالش بر سر مفهوم فلسفه. مطالعات برنامه درسی، 2(7)، 61-94. SID. https://sid.ir/paper/101076/fa

    Vancouver: کپی

    قائدی یحیی. امکان آموزشی فلسفه به کودکان: چالش بر سر مفهوم فلسفه. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1386؛2(7):61-94. Available from: https://sid.ir/paper/101076/fa

    IEEE: کپی

    یحیی قائدی، “امکان آموزشی فلسفه به کودکان: چالش بر سر مفهوم فلسفه،” مطالعات برنامه درسی، vol. 2، no. 7، pp. 61–94، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101076/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا