Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1107
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1107

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    936
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 936

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    1-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2041
  • دانلود: 

    393
چکیده: 

هدف از تحقیق حاضر تبیین ضرورت آموزش مفهوم عشق است که بخشی از برنامه درسی پوچ را تشکیل می دهد. بررسی مفاهیم، مصادیق و ویژگی های عشق که به عنوان یک تجربه گریزناپذیر برای عموم نوجوانان و جوانان مطرح است، می تواند تصویری از مضمون عشق نزد آنان ارایه دهد و میزان سازگاری و اعتبار برداشت های آنها را با آثار علمی و متون مقدس آشکار سازد. در پژوهش حاضر دیدگاه دانش آموزان در سه مقوله معنا و مفهوم، مصادیق و ویژگی های عشق به کمک روش توصیفی- پیمایشی و روش استنتاجی- تفسیری مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1386 و حجم نمونه 384 نفر است. یافته های تحقیق به طور خلاصه شامل این موارد می باشد: .1 معنای عشق برای دانش آموزان عبارتند از «احساس همدردی، علاقه و تمایل، کمال جویی، افسون و شیفتگی» .2 مصادیق عشق نزد آنان متعدد و متنوع است و شامل «عشق به خدا، عشق به ائمه اطهار، عشق به طبیعت، عشق به همسر» می شود .3 همچنین از نظر دانش آموزان مهمترین ویژگی های عشق عبارتند از «ناگهانی بودن، طبیعی بودن، ارادی بودن، عامل تعالی شدن، یگانه بودن، زایشی و احساسی بودن» .4 دانش آموزان اطلاعات خود را در زمینه عشق از منابعی نظیر دوستان، والدین، اجتماع و رسانه ها دریافت می کنند.تحقیق حاضر نشان می دهد برداشت دانش آموزان از عشق متناسب با رویکرد کل گراست که تعلیم و تربیت معنویت گرا یک رویکرد غالب محسوب می شود ولی با رویکرد وحدت گرا که به خصوص در آموزه های دین اسلام مطرح است تفاوت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2041

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 393 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

ASGARI MAHDI

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    7-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    225
  • دانلود: 

    365
چکیده: 

This paper examines the importance of having a multicultural curriculumin amulticultural society. It focuses on the theory of “recognition” and its application in multicultural educational contexts. Recognition is an important social mechanism that needs to be practiced at both personal and social levels. In the public place of school, students of different race, gender, class, and ethnicity need to be recognized for their individuality and distinctness from everyone else so that their identity is not glossed over by the identity of the majority group. Meanwhile, students should be treated all equally as human beings no matter where they are coming from or what their differences are. This is what Charles Taylor calls ‘the politics of difference’ and ‘the politics of equal dignity’. Recognition, whether it is recognition of human differences or it is recognition of human equality, needs to be a central concern of educators and be practiced at schools. This paper examines Taylor’s politics of recognition as well as Charles Bingham’s idea on “mirroring” which is very much related to the concept of recognition. In addition, using Vivian Paley's teaching experiences, some practical examples will be given to explain recognizing students for who they are and celebrating their heterogeneity in classroom.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 365 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پارسا عبداله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    27-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1117
  • دانلود: 

    399
چکیده: 

آموزش متوسطه دروازه ورود به آموزش عالی و بازار کار است و از این نظر اهمیت ویژه ای دارد. اما جنبه مهم دیگر این دوره ی تحصیلی در برآورده ساختن نیازها جامعه در حیطه های متفاوت و توانمندسازی دانش آموختگان این دوره مطابق با انتظارات جامعه و اهداف از پیش تعیین شده است. براساس مصوبه «شورای عالی آموزش و پرورش» در سال 1372، شامل مجموعه ای از اهداف آموزش در حوزه های متفاوت (اعتقادی، اخلاقی، علمی، فرهنگی، سیاسی، زیستی، اجتماعی و اقتصادی)، فهرستی از اهداف رفتاری در قالب گویه های مشخص خبری تنظیم شد. سپس با هدف بررسی میزان موفقیت نظام آموزش متوسطه استان خوزستان در تحقق این اهداف، به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای، شهرهای اهواز، اندیمشک، دزفول، آبادان، شوش و شوشتر انتخاب شدند و در مجموع، 629 پرسش نامه بین اولیا (به عنوان مشتریان) و کارشناسان و دبیران و مربیان پرورشی و آموزگاران (به عنوان مجریان اصلی برنامه های آموزشی و درسی) توزیع و جمع آوری شدند.نتایج تحقیق حکایت از آن دارند که بین نظرات اولیا، دبیران و کارشناسان در مورد میزان مطلوبیت تحقق اهداف یاد شده در حوزه های اعتقادی، اخلاقی، علمی، فرهنگی و زیستی تفاوت معناداری وجود دارد. اما در حوزه های اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تفاوت معناداری مشاهده نشد. نکته قابل توجه آن است که در تمام حوزه های مورد اختلاف، اولیای دانش آموزان در مقایسه با دبیران و کارشناسان وضعیت را مطلوب تر توصیف کردند و میزان تحقق اهداف یاد شده را با میانگین نمره ی بالاتری گزارش دادند. بین شهرستان ها، دزفول بالاترین نمره را در مطلوبیت تحقق اهداف گزارش کرد که تفاوت آن ها با شهرستان شوش و نواحی 1 و 3 اهواز معنادار است. در مجموع بین مردان و زنان نمونه تحقیق در هیچ کدام از حوزه های هشت گانه اهداف، تفاوت معناداری به دست نیامد. هم چنین براساس یافته ها، تمامی حوزه های اهداف با یکدیگر دارای هم بستگی معنادار هستند. بیشترین هم بستگی بین اهداف اعتقادی و سیاسی r=0.78) و (p<0.01 و کمترین هم بستگی بین اهداف زیستی و اعتقادی r=0.46) و (p<0.01 مشاهده می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1117

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 399 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    44-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2968
  • دانلود: 

    399
چکیده: 

در تمام دنیا، ریاضیات، جزء جدانشدنی برنامه ی درسی مدرسه ای است. این امر موجب شده است که ریاضی مدرسه ای از اهمیت فوق العاده ای برخوردار شود، به طوری که حتی می توان گفت: آموزش ریاضی با برنامه ی درسی رسمی ریاضی یکسان تلقی می شود. از سوی دیگر، آموزشگران ریاضی برای ریاضیات ماهیت دوگانه ای در نظر می گیرند، که عبارت اند از: ماهیت انتزاعی و ماهیت ملموس و محسوس.اما متاسفانه ما شاهد توجه به ماهیت انتزاعی ریاضیات و غفلت از ماهیت ملموس و محسوس آن در برنامه ی درسی رسمی ریاضی هستیم. دانش آموزان در مدرسه با وجهی از ریاضی برخوردارند که با زندگی روزمره ی آنان ارتباط برقرار نمی کند. در چنین حالتی، زمینه های بیزاری از ریاضی در آن ها به وجود می آید واین خود یکی از بزرگ ترین موانع یادگیری ریاضی است. مخففان آموزش ریاضی، اززمانی که آموزش ریاضی به عنوان یک حوزه ی معرفتی مستقل شناخته شد تاکنون، در جهت پیوند بین دو ماهیت مذکور در برنامه ی درسی ریاضی تلاش های زیادی انجام داده اند. برنامه ریزان درسی ریاضی در کشور ما نیز سعی در ایجاد تغییراتی در ریاضی مدرسه ای، به خصوص کتاب های درسی ریاضی داشته اند. این مقاله ضمن معرفی ماهیت ملموس و محسوس ریاضیات در قالب «ریاضیات غیررسمی»، به بررسی جایگاه آن در آموزش ریاضی می پردازد. سپس از طریق تحلیل یک پژوهش موردی در برنامه درسی ریاضی دوره ای راهنمایی تحصیلی، که در جهت کاربرد ریاضیات غیررسمی تغییراتی داشته است، سعی در تبیین چگونگی بهره گیری از ریاضیات غیررسمی برای ایجاد فرصت های یادگیری در برنامه ی درسی ریاضی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2968

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 399 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

حسینی خواه علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    66-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    5616
  • دانلود: 

    393
چکیده: 

هدف این مقاله بررسی تحقیقات نظری و تجربی در چند دهه اخیر است تا آشکار شود: آیا کارآفرینی یک قابلیت صرفا انتسابی است یا این که می توان آن را اکتساب کرد؟ اگر قابل اکتساب است، به طور کلی دارای چه اهدافی است، و با چه محتوایی و چگونه تدریس می شود؟ در راستای تحقق این هدف، دو دیدگاه متفاوت تحت عنوان «زدگی» و «پروردگی» مورد بررسی قرار گرفتند و این نتیجه حاصل آمد که کارآفرینی فرایندی نسبتا اکتسابی و هدفمند است و می توان آن را در مدارس آموزش داد. به طور کلی، کارآفرینی و آموزش آن دارای چارچوبی نسبتا تعریف شده در سطح بین المللی است که امکان بررسی اهداف آموزش کارآفرینی، تعاریف، انواع و ویژگی های کارآفرینان، محتوای دوره ها و روش های تدرس آن را فراهم می سازد. هم چنین، با استناد به شواهد و عوامل موجود در سطح جهانی و ملی به دلایل کلان (جهانی) و خرد (ملی) پرداخته شده است تا ضرورت این نوع آموزش در مدارس ایران توجیه شود. در آخر نیز پیشنهاداتی برای اجرا و ارتقای آموزش کارآفرینی به مدارس و بهبود قابلیت های کارآفرینانه در دانش آموزان، آورده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5616

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 393 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    95-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2276
  • دانلود: 

    396
چکیده: 

هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین وضعیت موجود آموزش ارزش ها در کتاب های درسی دینی و تعیین میزان هم خوانی آن با وضعیت مطلوب در راستای بهبود وضعیت است. پژوهش حاضر که از نوع زمینه یابی است، در دو مرحله انجام شده است: در مرحله اول، بیشینه و مبانی نظری آموزش ارزش ها، و هم چنین اهداف کلی و اهداف دوره راهنمایی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، برای استنباط و استخراج حیطه ها و مولفه های اساسی ارزش های اسلامی، بررسی شدند و ارزش های دینی در پنج مقوله شامل: ارزش های عبادی، اعتقادی، ارزش های اعتقادی، ارزش های اقتصادی، ارزش های اجتماعی و ارزش های اخلاقی طبقه بندی شدند. در مرحله دوم، محتوای کتاب های درسی دینی دوره راهنمایی تحلیل شد و میزان و چگونگی توجه به هر یک از حیطه ها و مولفه های ارزش های اسلامی از این کتاب ها استخراج شد. جامعه و نمونه آماری این پژوهش را کل کتاب های تعلیمات دینی دوره راهنمایی تشکیل می دهند که در سال تحصیلی 1386-1387 توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین شده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از روش های توصیفی و استنباطی آماری استفاده شده است.نتایج پژوهش بیانگر آن است که در مجموع کتاب های درسی دینی دوره ی راهنمایی، ارزش های اعتقادی 45.43 درصد، ارزش های عبادی 24.9 درصد، ارزش های اجتماعی 13.51 درصد، ارزش های اخلاقی 10.28 درصد و ارزش های اقتصادی اسلام 5.8 درصد کل ارزش ها را به خود اختصاص می دهند. نتایج آزمون های آماری نشان می دهند کتاب های درسی از نظر توجه متوازن به حیطه های ارزشی با هم تفاوت معناداری دارند و وضعیت فعلی آموزش ارزش ها در کتاب های دینی از جامعیت و شمول مجموعه ی ارزش های اسلامی به دور است. این امر یکی از آسیب های جدی برنامه های درسی دینی در مدارس کشور محسوب می شود. لذا پیشنهاد می کنیم با توجه به اهمیت موضوع، محتوای کتاب های مورد نظر بازبینی شود و حیطه های ارزشی اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی اسلام بیشتر مورد توجه قرار گیرند و با رعایت اصول سازمان دهی محتوا، اصل توازن رعایت شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2276

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    11
  • صفحات: 

    118-143
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    943
  • دانلود: 

    396
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی میزان برخورداری دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه از مهارت های زندگی بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان دختر و پسر راهنمایی و متوسطه استان کردستان بود که از بین آنان 700 نفر به عنوان نمونه آماری از سه شهر سقز، بانه و مریوان به شیوه نمونه گیری چند مرحله ای و از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار پژوهش دراین بررسی پرسش نامه ای محقق ساخته بود که پایایی آن براساس آلفای کرانباخ (α=%90) محاسبه و روایی آن براساس نظریه اساتید صاحبنظر مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که میزان برخورداری دانش آموزان دوره راهنمایی و متوسطه از مهارت های مذکر حدودا در سطح متوسط (براساس شاخص (%50 می باشد. بالاترین میزان برخورداری دانش آموزان در مهارت های تصمیم گیری و حل مساله و پایین ترین میزان برخورداری فرزندانشان در زمینه ارتباط انسانی بود. میزان برخورداری دختران از مهارت های زندگی بیشتر از پسران بود. تاثیر تعاملی تحصیلات والدین بر میزان برخورداری آنان معنی دار نبود. به جز مهارت ارتباط انسانی در سایر مهارت ها تفاوت معنی داری بین رشته های تحصیلی وجود داشت. فقط در دو مهارت تصمیم گیری و شهروند مسوول، تفاوت بین دانش آموزان راهنمایی و متوسطه معنی دار بود و در سایر مهارت ها تفاوت معنی دار مشاهده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 943

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5