Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1312
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1312

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2252
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2252

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2197
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2197

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2021
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2021

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3402
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3402

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    26852
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 26852

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    8
  • بازدید: 

    2320
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2320

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Iran Journal of Nursing

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    999
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 999

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    6-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3499
  • دانلود: 

    1597
چکیده: 

اهمیت ورزش در جهان امروز چنان است که تمام جوامع بشر می کوشند فعالیت های ورزشی را هر چه گسترده تر در برنامه زندگی انسان ها بگنجانند. از آنجایی که امروزه ورزش در سنین باروری مخصوصا در طی دوران بارداری برای زنان مورد تاکید علم طب قرار گرفته است این پژوهش با هدف تعیین آگاهی و عملکرد زنان باردار نسبت به ورزش در دوران بارداری انجام پذیرفته است.این پژوهش مطالعه ای توصیفی است که بر روی 100 نفر از زنان باردار که به روش نمونه گیری آسان و غیراحتمالی انتخاب شده بودند انجام شده است. روش جمع آوری داده ها مصاحبه و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای پژوهشگر ساخته بود که در آن 36 سوال در زمینه بررسی آگاهی زنان در 4 حوزه شامل اصول صحیح ورزش در دوران بارداری، موارد منع ورزش در دوران بارداری، تاثیر ورزش بر عوارض مادری دوران بارداری و تاثیر ورزش بر نتایج بارداری طرح شده بود. به علاوه تعدادی سوال در مورد عملکرد زنان باردار مطرح شده بود. جهت آنالیز داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، 53 درصد زنان از آگاهی ضعیف، 45 درصد از آگاهی متوسط و 2 درصد از آگاهی خوب نسبت به ورزش دوران بارداری برخوردار بودند. بر اساس آزمون t گروه های مستقل، اختلاف معنی داری بین میانگین نمره آگاهی گروه ها به تفکیک مشخصات فردی اجتماعی آن ها وجود نداشت. نتایج پژوهش در حیطه عملکرد نشان داد که در دوران بارداری 53 درصد نمونه های مورد پژوهش پیاده روی، 4 درصد نرمش های روزانه، 3 درصد کوهنوردی داشتند. 40 درصد در این دوران هیچ نوع فعالیت ورزشی نداشتند.نتایج این مطالعه نیاز وسیع اعضای جامعه مورد پژوهش را برای آموزش و شاساندن اثرات مفید ورزش مطرح ساخت. بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد می گردد که کادر بهداشتی و رسانه های گروهی در جهت افزایش آگاهی و بهبود عملکرد زنان جامعه نسبت به ورزش در دوران بارداری اقدام نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3499

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1597 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شاهواری زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    11-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1009
  • دانلود: 

    672
چکیده: 

IUD رایج ترین وسیله ضد بارداری در سراسر دنیا است. اگر چه این وسیله تنها به عنوان یک روش ضد بارداری شناخته شده است لیکن دارای مزایای بهداشتی فراوانی است که اکثر زنان و پزشکان از این مزایا بی اطلاع هستند. مهمترین فواید بهداشتی آن شامل نداشتن اثرات عمومی، و حفاظت در مقابل سرطان های آندومتر و سرویکس می باشد. در افرادی که از IUDهای لونورژسترل استفاده می کنند درمان منوراژی ایدیوپاتیک و کاهش خونریزی قاعدگی، کاهش خونریزی های سنگین ناشی از فیبروییدهای رحمی و آدنومیوز، پیشگیری از آنمی، کاهش دیسمنوره و جلوگیری از هیپرپلازی آندومتر از فواید مهم قابل ذکر است. در مشاوره های مامایی مربوط به تنظیم خانواده، توضیح در مورد منافع بهداشتی IUD می تواند در پذیرش مشکلات ناشی از استفاده از این وسیله و تداوم مصرف آن نقش مهمی ایفا نماید.بنابراین آموزش پزشکان و ارایه دهندگان خدمات بهداشتی در مورد ایمنی IUDها و فواید بهداشتی آن ها ضروری به نظر می رسد. همچنین انتخاب دقیق و مددجویان و استفاده از مشاوران آگاه، وسعت استفاده از IUDها را افزایش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1009

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 672 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    18-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2213
  • دانلود: 

    786
چکیده: 

آموزش بیمار یکی از اساسی ترین نقش های هر پرستار است و تعهد پرستارها نسبت به انجام آن تحت تاثیر درک آن ها از نقش آموزشی خود، برخورداری از آمادگی جهت آموزش به بیمار و عوامل و منابع محیطی قرار دارد. لذا این پژوهش با هدف تعیین درک پرستاران از آموزش به بیمار، عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آن انجام شده است.این پژوهش یک مطالعه مقطعی است که در آن جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای خود ایفا استفاده شده است. نمونه های پژوهش شامل 259 پرستار و سرپرستار شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که به روش نمونه گیری احتمالی طبقه ای انتخاب شدند.بر اساس درک 95.8 درصد پرستاران، آموزش بیمار بخش مهمی از مسوولیت آن ها تلقی شده بود و 95 درصد آن ها می پنداشتند، آموزش به بیمار در اولویت وظایف آن ها قرار دارد. پرستاران اظهار داشتند به دلیل وقت گیر بودن اقدام های پرستاری نظیر مراقبت از بیمار، گزارش نویسی و انجام درمان های دارویی فرصت کافی جهت انجام آموزش نمی یابند. بر اساس درک پرستارها سه عامل بازدارنده آموزش بیمار به ترتیب اولویت عبارت از پرسنل ناکافی، کمبود وقت و نبود منابع و ابزار آموزشی مناسب بودند. طبق درک آن ها سه عامل تسهیل کننده به ترتیب اولویت، در نظر گرفتن یک الی دو پرستار برای انجام آموزش، اختصاص زمان برای انجام آموزش و وجود راهنماهای نوشتاری اطلاعاتی برای آموزش یک موضوع خاص بودند.با توجه به یافته ها، تهیه ابزار و منابع آموزشی مناسب و برگزاری کلاس های آموزش ضمن خدمات باعث ارتقای آموزش به بیمار می گردد. همچنین ارزیابی توانایی پرستاران ضمن ایفای نقش آموزشی خود، از طریق مشاهده آن ها در بالین توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2213

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 786 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    28-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1328
  • دانلود: 

    675
چکیده: 

سرطان پستان رایج ترین نوع سرطان در زنان است. زنان مبتلا به سرطان پستان نیازمند دریافت حمایت های گسترده ای از سوی خانواده، دوستان و کادر درمانی هستند. شناسایی این نیازها تنها با پرسیدن از خود بیمار حاصل می شود و پرستاران در این امر نقش به سزایی دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین نیازهای زنان مبتلا به سرطان پستان در بیمارستان های منتخب شهر تهران در سال 1382 صورت گرفت. این پژوهش یک مطالعه توصیفی، از نوع مقطعی بود و 200 زن مبتلا به سرطان پستان که از بیماری خود آگاه بودند و از زمان تشخیص بیماری آن ها حداکثر 5 سال گذشته بود و جز مراجعین بیمارستان های امام خمینی و شهدای تجریش بودند، در آن شرکت داده شدند.واحدهای پژوهش کلیه نیازهای مطرح شده به استثنا یک نیاز مربوط به درمان (نیاز دارید در بیمارستان تحت توجه یک پرستار خاص باشید.) را مهم ارزیابی کردند. گروه سنی 38-21 سال با میانگین نمره 4.89، گروه سنی 56-39 سال با میانگین نمره 4.85 و گروه سنی 75-57 سال با میانگین نمره 4.6 بیشترین نیاز خود را به ترتیب در رابطه با درمان، زندگی آینده و دوستان و خانواده ابراز کردند. زنان متاهل با میانگین نمره 4.82، بیشترین نیاز خود را در رابطه با دوستان و خانواده و زندگی آینده عنوان کردند. بیمارانی که از مدت تشخیص بیماری آن ها 12 ماه یا کمتر می گذشت، با میانگین نمره 4.86 بیشترین نیاز خود را در رابطه با زندگی آینده اعلام کردند. زنانی که پستان آن ها به طور کامل برداشته شده و رادیوتراپی و شیمی درمانی شده بودند، با میانگین نمره 4.77 بیشترین نیاز را در رابطه با دوستان و خانواده ابراز داشتند.واحدهای پژوهش نیازهای مربوط به تشخیص، درمان، حمایت، احساس زن بودن و تصویر ذهنی از بدن، دوستان و خانواده، اطلاعات و زندگی آینده را مهم ارزیابی کردند. بر این اساس پیشنهاد می شود ارایه دهندگان مراقبت های بهداشتی درمانی و به ویژه پرستاران شاغل در مراکز درمانی مربوط به مبتلایان به سرطان، توجه خاصی به نیازهای زنان مبتلا به سرطان پستان داشته باشند و با بررسی به موقع و ارایه آموزش های لازم به مددجویان، به کاهش و یا رفع این نیازها کمک نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1328

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 675 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    39-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    26899
  • دانلود: 

    740
چکیده: 

دانشجویان پرستاری برای تجزیه و تحلیل مشکلات بیماران، نیازمند سطوح بالایی از مهارت های تفکر انتقادی و حل مساله می باشند. بنابراین، باید در آموزش پرستاری از روش هایی استفاده شود که توانایی ارتقا این مهارت ها را داشته باشند.این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون بود که تاثیر آموزش را بر مبنای نقشه مفهومی بر میزان یادگیری درس نظری دانشجویان پرستاری، مورد بررسی قرار داده است. برای جمع آوری داده ها یک آزمون پیشرفت تحصیلی متشکل از دو قسمت استفاده شد که حیطه های دانش و یادگیری معنی دار دانشجویان را در زمینه فرآیند پرستاری مورد ارزشیابی قرار می داد. نمونه های پژوهش عبارت بودند از 45 دانشجوی ترم دوم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی تبریز که به روش تصادفی به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. پس از اجرای پیش آزمون، دانشجویان گروه های شاهد و مورد به مدت 7 جلسه و در طول دو ماه تحت آموزش قرار گرفتند. آموزش گروه شاهد با روش مرسوم آموزشی و آموزش گروه مورد با روش نقشه مفهومی صورت گرفت. در نهایت، یک پس آزمون به عمل آمد و نتایج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.نتایج نشان داد که هر دو روش آموزشی در ارتقا دانش و یادگیری معنی دار دانشجویان در زمینه فرآیند پرستاری موثر بوده اند (P=0.001) در مقایسه گروه ها، مشخص شد میانگین نمرات گروه مورد در آزمون دانش بیشتر از گروه شاهد بوده است. ولی این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود (P=0.21). همچنین، در آزمون یادگیری معنی دار میانگین نمرات گروه مورد بیشتر از گروه شاهد بود که در این مورد تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (P=0.03).نتایج این پژوهش موید تاثیر روش نقشه مفهومی بر یادگیری معنی دار دانشجویان پرستاری می باشد. بنابراین توصیه می گردد در مواردی که نیاز به یادگیری عمقی مطالب درسی وجود دارد از این روش آموزشی استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 26899

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 740 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    47-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2271
  • دانلود: 

    950
چکیده: 

غم انگیزترین تراژدی انسان معاصر اعتیار به مواد مخدر است و متاسفانه جوانان عصر حاضر برای فرار از ناملایمات اجتماعی و فاصله طبقاتی و زندگی ماشینی به مواد مخدر پناه برده اند. اعتیاد بلای خانمان سوز و ناگواری است که در جوامع انسانی دارای اثرات جسمی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و فرهنگی می باشد. اعتیاد بر مواد مخدر زنان نیز یکی از مسایل کشور است. مشکلات اعتیاد به مواد مخدر تنها به خود زن و خانواده وی محدود نمی شود، بلکه ضربات سنگین اقتصادی و اجتماعی بر پیکر جامعه تحمیل می نماید. از طرفی با شناسایی عوامل خطر می توان از اشاعه اعتیاد و در نتیجه پیدایش عوارض جلوگیری کرد و به اهداف پیشگیری دست یافت.در این مطالعه توصیفی تعداد 108 زن معتاد زندانی، در زندان اوین که در واقع کل جامعه مورد نظر را تشکیل می دادند. مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی استفاده شده است.طبق نتایج به دست آمده میانگین سنی نمونه ها 33.92 سال بود. 25.5 درصد آنان دارای تحصیلات زیر دیپلم و 6.6 دصد آن ها مدرک دانشگاهی داشتند. از نظر بعد خانوار، تعداد افراد خانواده از 2 نفر تا 22 نفر و میزان در آمد خانوادگی آن ها بین 10.000 تا 2.000.000 تومان گزارش شده بود. 50.5 درصد از نمونه ها اظهار داشتند که شخصا تامین کننده درآمد خانواده بوده اند و در 21 درصد، همسران سرپرستی آن ها را بر عهده داشتند. 42 درصد اولین فرد آشنا کننده آن ها با مواد مخدر را همسرانشان اعلام کردند و در 48.1 درصد خانه اولین مکان آشنایی با مواد مخدر گزارش شد.با توجه به نتایج حاصل از پژوهش و با در نظر گرفتن این حقیقت که اعتیاد زنان در همه اقشار، گروه ها و طبقات فردی، قومی، فرهنگی و اجتماعی می تواند بروز کند. پیشنهاد می شود که مداخله فعال بخش های مختلف جامعه برای پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان به ویژه در دختران و زنان انجام گیرد. از آنجا که این مطالعه در تهران انجام شد، پینشهاد می شود که پژوهشی مشابه در شهرهای دیگر کشور صورت پذیرد و نتایج به دست آمده با یکدیگر مقایسه شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2271

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 950 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    55-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    8
  • بازدید: 

    2352
  • دانلود: 

    1041
چکیده: 

رضایت بیمار پدیده پیچیده ای است که تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار دارد و بازتاب نظر بیماران درباره مراقبت و خدمات بهداشتی برای مدیران، ارایه دهندگان مراقبت و بیماران ارزشمند است.تحقیق حاضر با هدف تعیین میزان رضایتمندی بیماران بستری در بخش های داخلی و جراحی از خدمات پزشکی و کادر پرستاری بیمارستان های کامکار و نکویی قم در سال 1382 انجام شده است.این مطالعه مقطعی بر روی 400 بیمار واجد شرایط شرکت در پژوهش صورت گرفته است. نمونه گیری به روش آسان انجام شد. از پرسشنامه رضایتمندی که روایی و پایایی آن توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1375 به تایید رسیده بود، استفاده گردید. اطلاعات توسط پرسشگران به روش مصاحبه جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید.با توجه به نتایج تحقیق میزان رضایت بیماران از خدمات پزشکان 79 درصد (77 درصد در بیمارستان کامکار و 81 درصد در بیمارستان نکویی) و خدمات کادر پرستاری 74 درصد (73 درصد در بیمارستان کامکار و 75 درصد در بیمارستان نکویی) به دست آمد.در این پژوهش میزان رضایت کلی بیماران از خدمات پزشکی و پرستاری 76.5 درصد (75 درصد در بیمارستان کامکار و 78 درصد در بیمارستان نکویی) به دست آمد به منظور افزایش هر چه بیشتر میزان رضایت بیماران از خدمات ارایه شده در بیمارستان ها پیشنهاد می شود که بر اساس یافته های این پژوهش با برنامه ریزی و عملکرد صحیح در جهت رفع عوامل نارضایتی اقدام های مقتضی صورت پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1041 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1383
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    40
  • صفحات: 

    62-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2063
  • دانلود: 

    1000
چکیده: 

شکوفایی و پیشرفت سازمان و نیروی انسانی بستگی کامل به دانش و نگرش مدیران دارد و این امر در حرفه پرستاری نیز به واسطه رشد جمعیت، نیاز به بهداشت و افزایش متوسط طول عمر، اهمیت بیشتری یافته است. لذا بر عهده مدیران پرستاری است که خودرا با اصول مدیریت و سایر پیشرفت های علمی در زمینه های مختلف حرفه پرستاری آشنا سازند. این مطالعه توصیفی همبستگی با هدف تعیین دانش و نگرش مدیران پرستاری در مورد اصول مدیریت پرستاری و ارتباط آن با عملکرد مدیریتی آنان از دیدگاه پرسنل پرستاری در سال 1379 در بیمارستان های دولتی شهر قم انجام شده است.42 مدیر پرستاری و 343 نفر پرسنل پرستاری واجد شرایط شرکت در تحقیق به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل فرمهای 1) سنجش دانش و نگرش مدیران پرستاری از اصول مدیریت پرستاری و 2) سنجش عملکر مدیران جمع آوری شد.نتایج این بررسی نشان داد که 75 درصد مدیران پرستاری مورد مطالعه و 64.3 درصد سوپروایزرها از دانش متوسط برخوردار بوده اند. میزان دانش سرپرستاران نیز در حد متوسط بوده است. 100 درصد مدیران پرستاری مورد پژوهش، 71.4 درصد سوپروایزرها و 87.5 درصد سرپرستاران نسبت به اصول مدیریت پرستاری از نگرش مثبت برخوردار بوده اند. هم چنین 50 درصد مدیران پرستاری و 57 درصد سوپروایزرها دارای عملکرد متوسط و 70.8 درصد سرپرستاران عملکرد مدیریتی خوبی داشته اند.بین دانش، نگرش و عملکرد مدیران پرستاری گام برداشت و شرایطی فراهم ساخت که مدیران پرستاری از دانش و عملکردی مطلوب برخوردار گردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2063

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1000 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button